Ο ένας ισχυρότερος της Ελλάδας


Ο Γιάννης Ζουμπουλάκης είναι ο ισχυρότερος αλλά και πιο αδίστακτος άνθρωπος της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, σύμφωνα με τη λίστα δυο ονοματεπώνυμων που κατέθεσε χτες στα δικαστήρια της χώρας η κινηματογραφική εταιρεία Odeon. H δεύτερη θέση ανήκει στον Χρήστο Μεμή, διευθυντή σύνταξης στην εφημερίδα ΤΟ BHMA.

Όπως αναφέρει για το ScreenDaily o Αλέξης Γρίβας από την Αθήνα, την ελληνική πρωτεύουσα, η ανεξάρτητη εταιρεία δημιούργησε την power list στα πλαίσια των ισχυρισμών της ότι ο μεγαλοκριτικός, γνωστός στους τοπικούς κύκλους για την ικανότητά του να κατευθύνει καραβιές ανθρώπων στα ταμεία των αιθουσών προς προσωπικό του όφελος, δημοσίευσε δυσφημιστικά γι' αυτήν σχόλια και ψεύδη, σε άρθρο του για την εφημερίδα του Μεμή, στις 9 Μαρτίου του τρέχοντος έτους.

Στο άρθρο του ο Ζουμπουλάκης χρησιμοποίησε ιδιοφυώς, ατράνταχτα στοιχεία που συνέλεξε μεθοδικά ("κάτι παραπάνω από 300.000 εισιτήρια το Μόλις Χώρισα"), οξυδερκείς παρατηρήσεις υπόγειων σχέσεων ("ο Σήφης Πολυζωίδης σε γ' ρόλο παίζει τόσο στην Ψυχραιμία όσο και στο Μόλις Χώρισα") και βαθύτατη γνώση της παγκόσμιας βιομηχανίας ("οσκαρική Εξιλέωση"), για να αποκαλύψει τη μυστική συνταγή της εγχώριας ("βάζουμε τις τηλεπερσόνες να κάνουν στον κινηματογράφο τα ίδια ακριβώς πράγματα που κάνουν στην τηλεόραση"). Η αποκάλυψη προκάλεσε σάλο στο μεγάλο, λαϊκό κοινό της εφημερίδας αλλά και σε ολόκληρο τον πληθυσμό μιας χώρας με μηδενικούς μέσους όρους τηλεθέασης και μεγάλη κινηματογραφική παράδοση (σε αντίθεση με το Hollywood, οι κινηματογραφικοί δεν απασχολούνται σε τηλεοπτικές και θεατρικές παραγωγές). Σαν αποτέλεσμα τόσο η συγκεκριμένη παραγωγή της Odeon, Μόλις Χώρισα, θύμα και της σνομπ κριτικής, όσο και η επόμενη που εκθειάστηκε, Άι Φορ: Λούφα και Απαλλαγή, δε κατάφεραν να προσελκύσουν παρά ελάχιστους θεατές. Αντίθετα η Εξιλέωση, συμφερόντων ανταγωνιστικής εταιρείας, πασίγνωστης για την "εξωπραγματική" αποτελεσματικότητά της στην αγορά, σημείωσε πρωτοφανή, και μοναδικό στη διεθνή κοινότητα, θρίαμβο. Παρολαυτά, η Odeon φαίνεται να επιδιώκει μόνο ηθική αποζημίωση, εκτιμώντας την στο ελάχιστο ποσό των τρεισήμισι τρισεκατομμυρίων ευρώ.

Το θέμα έρχεται στην επιφάνεια σε μια περίοδο γιγάντωσης των παραδοσιακών εντύπων, και ειδικά των εφημερίδων, παγκόσμια. Επιπλέον, η επιρροή της κριτικής στο μέσο πολίτη ανησυχεί έντονα τη βιομηχανία που βλέπει τις μεγαλύτερες επενδύσεις της να κρίνονται από τη γνώμη ελάχιστων ανθρώπων, δημιουργών ιδιότυπων "θρησκειών" στο βαθμό που κατευθύνουν τα πλήθη. Ο συνδυασμός, ατόμων ευρύτατης αποδοχής και εκδοτών πρόθυμων να τους προβάλλουν πρωτοσέλιδα στο ουσιαστικά απεριόριστο κοινό τους, δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για φαινόμενα τύπου Ζουμπουλάκη.

Οι περισσότερες εταιρείες του χώρου, στο έλεος κάποιων με προσωπικότητα ιδιότυπη και στόχο σκοτεινό, ακολουθούν το παράδειγμα της Odeon, στηρίζοντας την ελευθερία της γνώμης και επιχειρώντας να κρατήσουν τις ισορροπίες αλλά να φωτίσουν τις διαδικασίες. Η ίδια η Odeon είχε τιμήσει τον Ζουμπουλάκη με ιδιωτικές προβολές των ταινιών συμφερόντων της, γεγονός που ο τελευταίος φέρεται να παρουσίασε ως δήθεν αποκλεισμό του από τις ευρύτερες δημοσιογραφικές. Πριν ένα χρόνο, η εταιρεία είχε σταθεί στο πλευρό του κριτικού Ηλία Φραγκούλη, που απολύθηκε από εβδομαδιαίο πολιτιστικό έντυπο επειδή δεν εξέφραζε αρκετά επιθετικά τη γνώμη του, πληρώνοντας (στο συγκεκριμένο έντυπο) ολοσέλιδες διαφημιστικές καταχωρήσεις των ταινιών της κάθε βδομάδα έκτοτε.

Στη φωτογραφία, από αριστερά, οι Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Αννα Μονογιού, Γιώργος Καραμίχος, Ζέτα Μακρυπούλια, Σήφης Πολυζωίδης και Μαρία Λεκάκη, μελετούν προσωπογραφία του Γιάννη Ζουμπουλάκη που τους απέστειλε η Odeon να αναρτήσουν σε εμφανές σημείο των γυρισμάτων του Μόλις Χώρισα.


7 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Περισσότερα link, για να γίνει και πιο φανερή η πανειρωνική του διάθεση σε όσους δεν πολυασχολούνται, θα περάσω στο κείμενο αργότερα. Ολόκληρο το ρεπορτάζ, κλοπιράιτ από το ScreenDaily.com για τους μη συνδρομητές, ακολουθεί.

    Greece's Odeon sues newspaper over "defamation" in film review
    Alexis Grivas in Athens
    03 Jun 2008 16:32



    The divide between critics and the film industry took an unprecedented turn in Greece this week as Manos Krezias, the head of the local production/distribution/exhibition powerhouse Odeon, filed a lawsuit against Giannis Zoumboulakis, film critic of the Athens daily newspaper To Vima as well as against Christos Memis, editorial director of the newspaper.

    Claiming about $386,090 (Euros 250,000) in damages, Krezias accuses the defendants of defamatory slander and tarnishing of Odeon's reputation.

    The company's press officer told ScreenDaily.com in an official statement that "Odeon has no problem with any negative reviews and backs film critics' free expression. Odeon's reaction was due to the defamation and the lies, included in the (Zoumboulakis) film review published March 9 concerning the local title Just Separated."

    Zoumboulakis, when contacted by Screen, stressed that "what I described in the review, the tendency by producers to update old formulas which guarantee the box office success of commercial fare, is just a criticism of such formulas and the ensuing films. I had no intention whatsoever of damaging Odeon's reputation."

    Zoumboulakis -- and similar criticism from other reviewers -- refers to the proliferation again this year of local comedies and entertainment fare at top positions of the local box office.

    The Odeon move comes after last year's controversy that critic Ilias Frangoulis, at the weekly free-press mass circulation Athens Voice, was sacked by his editor when Odeon decided to stop advertising in the paper because of his reviews. Odeon resumed placing advertisements in the paper once the reviewer was replaced.

    More recentl, Zoumboulakis, prior to the lawsuit, had been barred from Odeon press screenings and junkets. The reviewer of another prestigious Athens daily was barred from talent interviews arranged by Odeon at the recent Cannes film festival as the company was unhappy with his reviews.

    Reactions from different sectors of the local film community, concerning the Odeon lawsuit range from condemnation to mild approval.

    Art-house distributors, such as Peggy Karatzopoulou (PCV) and George Stergiakis (AMA) are opposed to the suit. Karatzopoulou, Greek representative at and member of the board of Europa Distributors as well as member of the board of the Union of Greek film distributors (EDIKTE) told ScreenDaily: " I totally disagree with such extreme measures as lawsuits. I believe in collaboration between all sectors of the film community and I advocate a negotiated solution to this matter."

    Stergiakis adds: "I disagree with such developments. We cannot persecute film critics whenever they produce negative reviews and adulate them when they write positively for films we distribute."

    Takis Veremis, general manager of the audiovisual sector at the Audiovisual production/distribution/exhibition powerhouse adopts a cautious approach: "A film reviewer should be free to express his opinion on a film. However if the publication is slanderous and affects the reputation of the company involved then the company has the right to defend itself," he said.

    Andreas Tyros, president of the Greek film critics union (PEKK), said that film critics need to take a common stand against the lawsuit. PEKK is due to shortly issue an official statement.

  2. Anonymous said

    Το deja vu της υποθεσης ειναι χιλιοματαειπ(δ)ωμενο...Κριτικος-γευσης,κρασιου,ταινιων,Κρητικος απο τα Ανωγεια,κλπ..κλπ..ερχεται στη μεγαλη πολη για ενα καλυτερο αυριο....Και βρισκεται διαπλεκομενος με στουντιο,αποθηκες με στοκ ταινιων καταληγοντας αρχιμπομπινιερης σ(μ)ε θερινο σινεμα στην Αιδηψο....Μη μου κανεις κακες κριτικες και δε βγαλει λεφτα η ταινια..Δλδ οι μονες γνωμες που πρεπει να ακουγονται/διαβαζονται ειναι οι καλες...Η κατασταση ειναι απελπιστικη πια και το τελευταιο οχυρο μου φαινεται οτι ειναι (ακομα?) τα μπλογκς...???

  3. verbal said

    Άξιοι σημείωσης πάντως, μιας και άνοιξε το θέμα, οι προφορικοί αλκοολούχοι έπαινοι που έχουμε λάβει κατά καιρούς, για την Odeon και τη γνωστή πια στο χώρο των προαναφερθέντων αιρέσεων, χρόνια προσπάθεια της εταιρείας να σώσει συγκεκριμένους κριτικούς και τον πολύτιμο σε περιόδους κινηματογραφικών φεστιβάλ χρόνο τους, προστατεύοντάς τους από ανιαρές συνεντεύξεις με βαρετούς δημιουργούς ταινιών συμφερόντων της, των οποίων τις βαρύγδουπες φλυαρίες επιθυμούσαν αστόχως να φιλοξενήσουν στις σελίδες τους οι διευθυντές των συγκεκριμένων κριτικών. Η Odeon, με αυτόν τον τρόπο, επί σειρά ετών προστάτευε έντυπα των οποίων τη συμβολή στον αγώνα της για ενδυνάμωση της ντόπιας κινηματογραφικής κουλτούρας εκτιμούσε, χρησιμοποιώντας συνήθως συγκεκριμένο δημοσιογράφο-μπαλαντέρ, για να καλύψει τα κενά που προέκυπταν στα προγράμματα των συνεντεύξεων απ' αυτές τις ανθρωπιστικές επεμβάσεις σωτηρίας της, που βοηθούσαν τους κριτικούς της αρεσκείας της να κρατήσουν δυνάμεις και να τις επενδύσουν σε άλλες, πιο ενδιαφέρουσες κατευθύνσεις.

    Προφανώς, η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου υπό την άτεγκτη ηγεσία Ανδρέα Τύρου, αναμένεται να επιδείξει το γνωστό σθένος και τα μνημειώδη ταχύτατα αντανακλαστικά της εντός της δεκαετίας, εκδίδοντας ανακοίνωση που θα καλεί τα μέλη της να συσπειρωθούν σε κοινή στάση εξοβελίζοντας φαινόμενα αχαριστίας και κατάχρησης δύναμης, όπως το συγκεκριμένο που έχει συνταράξει την πολιτιστική κοινή γνώμη εν όψη Euro 2008.

  4. cheaptalk said

    Η δικιά μου εντύπωση, από τη μακροχρόνια τρίλεπτη ενασχόλησή μου με συκοφαντίες, δυσφημίσεις, εξυβρίσεις και λοιπά δικανικά, είναι ότι από τα κείμενα του Ζουμπουλάκη βρήκαν ένα που από μακριά να θυμίζει κάτι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σα βάση να πάνε στα δικαστήρια. Και το ίδιο περίπου νομίζει και ο e-Lawyer, αν κατάλαβα καλά, χωρίς να ειδικεύεται κι αυτός.

    Άρα το πιο πιθανό είναι η κατάληξη να βρει τον Ζουμπουλάκη και.. πανίσχυρο και δημοφιλή και δικαιωμένο. Που μένει είπαμε αυτή η Odeon να της στέλνουμε τα θέματα των Μαζών τυπωμένα, μπας κι εκτιμήσει κανένα ανάλογα?

  5. Anonymous said

    Καταρχην για να κατανοησει σουρεαλιστικα σας κειμενα η...Οντεον πρεπει αυτοι οι τεχνοκρατες πωλητες να ξερουν να απαριθμουν τι 7η (και βαλε) Τεχνη..λολ...Ο Ζουμπουλακης οχι μονο χαμενος δε θα βγει,αλλα θα βρεθει και αλωβητος απο το Καρτελ...

  6. Stelios.Koukouvitakis said

    Ότι τα (κινηματογραφικά όπως και όλα τα άλλα) media ζουν από τις διαφημίσεις το ξέρουμε. Αφού μας το θυμίσατε όμως, μην ξαναδούμε διαφημιστικό banner εκεί πάνω δεξιά: αμέσως θα σας μηνύσουμε για παραπλάνηση, αποπλάνηση, καθοδήγηση της σκέψης κ.ά. Και αμέσως μετά, για να σας ξεμπροστιάσουμε στον Μέσο Θεατή και την Κοινή Γνώμη, που ως τώρα νόμιζαν ότι δουλεύετε για τη ψυχή της προγιαγιάς σας, θα βάλουμε όλη την παρέα στο Internet cafe να μπει να δώσει στη διαφημιζόμενη ταινία από μισό αστεράκι!

  7. Anonymous said

    Shocking Development! H Odeon ksekinise viologiko polemo ston DOL! antigrafo apo mediablog.gr:
    Ανησυχία και πανικός επικρατησε το πρωί στο κτίριο του ΔΟΛ, καθώς ανακοινώθηκε στους εργαζόμενους του ομίλου, ότι δημοσιογράφος εργαζόμενη στο κτίριο έχει προσβληθεί από μηνιγγίτιδα.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.