You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling

Inception, The ArchitectΚατηγόρησε τον Spielberg που.. ανακάλυψε τη μπλοκμπαστεριά στην Αμερική όσο ο auteurισμός εξελίσσονταν σε υπνοθεραποθεωρία στην Ευρώπη, το γεγονός είναι πως η έβδομη τέχνη περιχαρακώνεται σε θέατρο δωματίου με τις δεκαετίες, μια τάση που έφτασε να γίνει κυρίαρχη και στη λαμπρότερη (και λαμπρά μισητή για κάποια χρόνια ενδιάμεσα) τελετή της βιομηχανίας της, πολύ πιθανά γιατί η τελευταία, η απονομή των βραβείων της αμερικάνικης κινηματογραφικής Ακαδημίας, δεν έβρισκε τίποτα ελάχιστα σοβαρό και παλαιολιθικό να βραβεύσει στις χολιγουντιανές μεγαλοπαραγωγές. Ο κινηματογράφος όμως, από τις πρώτες δεκαετίες του, είναι τέχνη χωρίς όρια στη κλίμακα, και τα θαύματά του, όσο και τα αρχιτεκτονικά, γίνονται θαυμαστότερα όταν τολμάνε να ονειρευτούν λίγο μεγαλύτερα. Ατάκα που πατεντάρισε πλέον το Inception (2010) του Christopher Nolan, ένα φιλμ που την έκανε πράξη και, παραπέρα, εξερεύνησε συγκεκριμένα μέχρι κυριολεξίας την ιδέα της δομής (που είναι μόνιμα σφηνωμένη στο κεφάλι του δημιουργού του) και πιο βαθιά σε αρχιτεκτονικά χωράφια, εξερεύνησε τη δημιουργία και τη διαμόρφωση χωροχρονικών σχέσεων που δεν γράφονται στη πέτρα, μια αρχιτεκτονική στα όνειρα, μέσα από ένα μέσο που ζηλεύουν οι αρχιτέκτονες ακριβώς γιατί μπορεί να δημιουργεί και να διαμορφώνει χωροχρονικές σχέσεις χωρίς να ρίχνει μπετά.

Με αφορμή την επιστροφή του κινηματογράφου στα μεγάλα όνειρα και στην Ελλάδα από τη Τρίτη, ο rotweiler που σχεδιάζει τα λογότυπα των Μαζών μεταξύ γιοφυριών και αναδιπλούμενων πόλεων, εξετάζει τι τούβλα θα σωριάζανε μερικές από τις χαρακτηριστικότερες κινηματογραφικές υπογραφές αν χρειάζονταν να το κάνουν και στη πραγματικότητα.



Michael Bay = David Rockwell
Ο αρχιτέκτονας που δεν κερδίζει ποτέ κανένα βραβείο και αναγνώριση από τους peers του, για την extravaganza του και τα ασύλληπτα budget που του αναθέτουν (στοιχεία που είναι frowned upon στην αρχιτεκτονική του less is more), αλλά κρυφά μέσα μας όλοι ψιλογουστάρουμε τους over-the-top χώρους που δημιουργεί.

Chris Nolan = Renzo Piano
Ξεκίνησε με ένα μπαμ: Centre Pompidou. Από τότε, με κάθε του βήμα, αργά και σταθερά βάζει πιο ψηλά τον πήχη για όλους τους υπόλοιπους.

Roland Emmerich = Frank O. Gehry
Όχι μόνο γιατί τα κτίρια του μοιάζουν σα να τα βομβάρδισαν εξωγήινοι. Κυρίως γιατί ό,τι πιάνει είναι χρυσός. Meaning ότι φέρνει λεφτά στα ταμεία. Και μαζεύει ορκισμένους φίλους και εχθρούς όπου σταθεί. Από το Guggenheim του Bilbao και μετά δε, έμαθε και να κάνει τα mega-project του on time και on budget, οπότε... συνδυασμός που σκοτώνει: Κέρδη & εντυπωσιασμένες μάζες.

David Lynch = Olafur Eliasson
Καλλιτέχνης. Ουδεμία σχέση με την αρχιτεκτονική. Ενίοτε ντύνεται αρχιτέκτονας για να μας βάλει τα γυαλιά και να μας θυμίσει ότι η αρχιτεκτονική είναι πάνω από όλα αυτό που νιώθεις και όχι αυτό που βλέπεις. Και μετά ξαναγυρίζει στον δικό του κόσμο.

Michael Haneke = SANAA
Απλό. Ωμό. Συναίσθημα. Ο μινιμαλισμός στα καλύτερά του (+bonus όλα άσπρα).

Andy & Lana Wachowski = Coop Himmelb(l)au
Ξεκίνησαν ήσυχα χωρίς να τους πάρει κανείς χαμπάρι, αλλά μόλις ανακάλυψαν τη δύναμη των υπολογιστών, του έδωσαν και κατάλαβε. Πρωτοπόροι του Deconstructivism, τα κτίρια τους στο τέλος της δεκαετίας του '90 χαρακτηρίστηκαν πρωτοποριακά και έδωσαν τη βάση για νέες γενιές, αλλά στα 00's ξεφούσκωσαν αργά αλλά σταθερά προσπαθώντας για πιο πολύ, πιο γρήγορα, πιο καλά. Καταλήγοντας να κάνουν πιο λίγα, πιο αργά και πολύ over budget.


Έξτρα μπόνους

Terry Gilliam = Lebbeus Woods
Μια ματιά στα σχέδια του αρκεί. Αν και βέβαια αρκεί και το γεγονός ότι το 99% των ιδεών του είναι μη πραγματοποιήσιμες.


No Responses so far.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.