Kak ya Provyol Etim Letom (2010)

Πώς Τελείωσε Αυτό το Καλοκαίρι / How I Ended this Summer
How I Ended this Summer, Poster

Σκηνοθεσία: Aleksei Popogrebsky
Σενάριο: Aleksei Popogrebsky
Παίζουν: Grigori Dobrygin, Sergei Puskepalis


Δες/Κρύψε το trailer

Δυο Ρώσοι σε μετεωρολογικό σταθμό κάπου στον Αρκτικό Κύκλο, πατάνε κουμπιά και λένε νούμερα στον ασύρματο προσπαθώντας να μη σκοτώσουν ο ένας τον άλλο. Μέχρι που κάτι συμβαίνει και προσπαθούν να σκοτώσουν ο ένας τον άλλο.How I Ended this Summer, PhotographΑδυσώπητα κουλτουριάρικο, εκκωφαντικά λιγομίλητο, απελπιστικά αφαιρετικό και ατέλειωτα συμβολιστικό, παίρνει το πάσο του μέχρι να φτάσει στο ψητό, και στην πορεία σε ψήνει κι εσένα ότι ο δραματικός του πυρήνας αξίζει την αναμονή ως εκεί. Ρίχνοντας δυο εντελώς διαφορετικούς ήρωες σε ένα μετα-Αποκαλυπτικό τοπίο παγωμένης κόλασης, ο Popogrebsky τραβάει ευθείες αναφορές στον μοναχικό παγωμένο γίγαντα και την σύγκρουση των γενεών που τον κρατούν σε αδράνεια. Ο ψημένος βετεράνος της σταλινιστικής πειθαρχίας με την αυταπαρνητική μενταλιτέ, λειτουργεί ως μαγνήτης νοσταλγικής συμπάθειας για τους μεγαλύτερους των θεατών, ειδικά όπως αντιπαρατίθεται κόντρα στον σταρχιδισμό ενός πιτσιρικά που ενσαρκώνει το «everybody hates a tourist» των Pulp, βλέποντας σαν καλοκαιρινές διακοπές αυτό που ο σύντροφός του θεωρεί υψίστης σημασίας αποστολή.

Η αντίθεσή τους λειτουργεί ως προσάναμμα για την ατμοσφαιρική ένταση που στήνει ο σκηνοθέτης, τσιτώνοντας τα νεύρα τους με την ρουτίνα του John Locke που πάταγε κωδικούς σ’ εκείνο το υπόγειο του νησιού του LOST, και φορτώνει την ηχητική μπάντα με την αγριάδα των στοιχείων της φύσης που χτυπάνε την καλύβα τους, την ώρα που χρησιμοποιεί την φωτογραφία του Pavel Kostomarov για να σε πείσει ότι έξω απ’ το υπό κατάρρευση καταφύγιό τους, δεν βρίσκεται παρά η πορεία προς την παράνοια. Σαν καλός αμερικανοτραφής θεατής, θα περίμενες η φαγωμάρα τους να μετατραπεί σε ύμνος στη συντροφικότητα κόντρα στην αντιξοότητα, όμως πάνω που φαίνονται να πυροδοτούνται οι καταιγιστικές εξελίξεις μια νοστιμότατης ανατροπής, το θριλερικό δόλωμα του Popogrebsky λειτουργεί μονάχα σαν χαλασμένο ξυπνητηράκι που μπαίνει από μόνο του στο snooze πριν προλάβεις καν να ψάξεις το κουμπί. Η δράση μεταφέρεται στο επιβλητικό απέραντο της παγωμένης μοναξιάς με τις αρκούδες που περιμένουν να κατασπαράξουν τον ασυντρόφευτο οδοιπόρο, κι ο Popogrebsky ξεχειλώνει μια σκηνή καταδίωξης για μιάμιση αιωνιότητα. Κόβοντας όποια νήματα εγκεφαλικής ίντριγκας μπορεί να είχε πλέξει μέχρι τότε, ρουφάει κι όλο το οξυγόνο απ’ την ένταση της ιστορίας του και την μετατρέπει σε επαναληπτική άσκηση στην ματαιότητα, καμουφλαρισμένη με το δέος που προκαλούν έτσι κι αλλιώς τα φυσικά τοπία που καταπίνουν την ταινία του. Οι δυο ερμηνευτές προσπαθούν με απελπισμένες μούτες και παραμορφωμένες εκφράσεις να δώσουν πρόσωπο στην τρέλα που τους βαράει κι ο φακός τους ακολουθεί σ’ ένα κυνηγητό που σε κάνει να διψάς για αίμα, μπας και τελειώσει αυτό το αντικλιμακτικό μαρτύριο που διαλύει ό,τι είχε φτιάξει η ταινία στα πρώτα δυο τρίτα της. Από μια μεριά μπορείς να πεις βέβαια, πως αν ο Popogrebsky ήθελε να ξυπνήσει τα ποταπά σου ένστικτα και να προκαλέσει τις προκαταλήψεις σου για τη σινεματική παράδοση, τουλάχιστον αυτό το πέτυχε. Αλλά γιατί πρέπει να υποστείς και την τιμωρία του εγκλήματός σου συνάμα, μην με ρωτήσεις εμένα.



Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ
ΕΛΛΗ
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

2 Responses so far.

  1. verbal said

    Μαζί με το τρισδιάστατο Drive Angry (που θα σου εξηγήσει ο cheaplog αργότερα γιατί είναι ταινία της εβδομάδας), το απαιτητικό How I Ended This Summer (2/5) που βραβεύθηκε στο περσινό Βερολίνο για ερμηνείες και φωτογραφία, τον φιλόδοξο Κανένα (2/5) που βραβεύθηκε στην περσινή Θεσσαλονίκη απ' το κοινό, και το αφιλόδοξο The Adjustment Bureau (2011) που δεν βραβεύθηκε ποτέ από κανέναν, από σήμερα θα παίζεται σε δέκα αίθουσες το Barney's Version που διαγωνίσθηκε στην περσινή Βενετία για το Χρυσό Λιοντάρι και σε άλλες οκτώ το Big Mommas: Like Father Like Son που διαγωνίζεται να εξοντώσει όσους επιβίωσαν απ' το πρωτότυπο πριν μια δεκαετία. Επιπλέον, σε κόπια που μοιάζει πολύ με βιντεοκασέτα, η ΑΑΒΟΡΑ θα προβάλει επανέκδοση του El Castillo de la Pureza, για να βγάλεις τα συμπεράσματά σου σχετικά με τις ομοιότητές ή μη με τον Κυνόδοντα.

  2. cheaplog said

    Προσωπικά, γι' αυτό το.. "αδυσώπητα κουλτουριάρικο" θα 'βαζα κάνα 3άρι στη ταινία, αλλά και πάλι όποιος κάτσει να διαβάσει τη κριτική, θα ξέρει τι να περιμένει υποθέτω.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.