Melancholia (2011): Trailer διαπλανητικής κατάθλιψης

Melancholia - Trailer

Συνεπής στο ραντεβού του με το Πάσχα, και μάλλον και σε αυτό με τις Κάνες, δυο χρόνια αφότου αυτοπροσδιορίστηκε Αντίχριστος (2009), ο Lars von Trier φέρνει και τη συντέλεια του κόσμου, στο trailer της Μελαγχολίας (2011) που κυκλοφόρησε η Zentropa στα τέλη της προηγούμενης βδομάδας. Η παραγωγή έχει πουληθεί από τη TrustNordisk σε πάνω από 20 χώρες, βγαίνει τον Μάιο στις αίθουσες του ευρωπαϊκού βορρά, και αγοράστηκε από τη Magnolia για τον αμερικάνικο, στη βάση υποθέτεις της πρώτης εμφάνισης του Jack Bauer μετά το 24. Έτσι, ο πρώην δογμα-τικός Δανός έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση και για το τρίτο μέρος της αποκαλυπτικής του δημιουργίας, που θα τιτλοφορείται Νυμφομανής, και θα ασχολείται λογικά με τη δευτέρα παρουσία, πιθανά ως ανακάλυψη των πολλαπλών οργασμών από τη μετα-καταθλιπτική τριεροπερσόνα.

Σε περίπτωση που έχεις χάσει επεισόδια, ο Von Trier, ή απλά Von για τους φίλους του, πέρασε πριν κάποια χρόνια μια αρκετά δημοσιοποιημένη, πραγματική ή μη, κατάθλιψη, και από τότε κάνει project κυρίως, ή και μόνο, για να βάζει τον τίτλο τους δίπλα στο όνομά του. Επιπλέον, ο Andrei Tarkovsky πέθανε το 1986 από καρκίνο του πνεύμονα, ο ψυχρός πόλεμος τέλειωσε στο εντωμεταξύ, και από τότε, οι συντέλειες του κόσμου σα φόντο υπαρξιακών αναζητήσεων, χρησιμοποιούνται σε φοιτητικά project, για να δίνουν τον προχειρότερο των δραματικών τόνων σε απλοϊκά σενάρια. Έτσι η Lars von Trier Melancholia δεν είχε και πολλές ελπίδες να αποδειχτεί τίποτα παραπάνω από μια 55 εκατομμυρίων δανικών κορωνών κολεγιακή εργασία που λέει και το Twitter, με τον υπεύθυνο να εξετάζει ερασιτεχνικά τις διπολικές διαταραχές, μέσω δυο ακόμα συμπληρωματικά αντίθετων χαρακτήρων, και με βάση ότι κατάλαβε όσο ξάπλωνε στον καναπέ του ψυχαναλυτή του. Και το trailer ενισχύει αυτή την εντύπωση, εκεί που θα περίμενες τουλάχιστο μια βλαχομίμηση ρώσικου sci-fi σα συνέχεια της ελεεινής ασιατικής τρομάρας του Αντίχριστου, εκεί σε χτυπάει μια από τα ίδια, με τη Kirsten Dunst να παριστάνει τη γεννήτρια Van de Graaff για να προσθέσει μια επιστημονικοφάνεια τύπου Young Frankenstein (1974).

Ο Trier είναι αμφίβολο αν κατανοεί καν πως οι πλανήτες δεν είναι εξωγήινα διαστημόπλοια, και το trailer δίνει την εντύπωση πως η τροχιά της σύγκρουσης είναι χρονικά συμπιεσμένη, όμως σίγουρα έχει καταλάβει πως οι πειραματισμοί του με τη ψηφιακή φωτογραφία φαίνονται "σα σκατά", το έψαξε σε κάποια φάση να συνεργαστεί με τον Hoyte van Hoytema, κατέληξε πάλι σε DV με διευθυντή φωτογραφίας τον Manuel Claro (παλιό συνεργάτη του Christoffer Boe) και με κάμερα την Alexa της ARRI (που φιλοδοξεί εδώ και κάνα χρόνο να ανταγωνιστεί τη RED One), και κάποια πλάνα του αυτή τη φορά έχουν κάποια αισθητική πιστότητα, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα να φαίνονται συνειδητές παρωδίες δουλειάς άλλων, του Jonathan Demme, της Sofia Coppola, της Susanne Bier. Ο παλαβός μουσάτος κάνει πλάκα γενικά και με τη διήγησή του, κήρυξε μια επανάσταση ενάντια στο ευτυχισμένο τέλος συμπεριλαμβάνοντας και τα προηγούμενα δικά του στο στόχαστρο, έχει βγάλει μια ντουντούκα να επαναλαμβάνει πως η Mελαγχολία ξεκινάει από το τέλος και συνεχίζει με μια καινοφανή αφηγηματική τεχνική που ονομάζεται flashback, για να απελευθερώσει τα ακροατήρια από το άγχος των εξελίξεων. Πλάκα μπορείς να πεις ότι κάνει και με το casting, την αδερφή της Charlotte Gainsbourg ήταν σε κάποια φάση να παίζει η Penélope Cruz, την αντικατέστησε η Dunst σε μια από αυτές τις κινήσεις στιλ όποια να 'ναι από τα κουτσομπολίστικα ταιριάζει στον τρίτο κόσμο μου, του Woody Allen.



4 Responses so far.

  1. cheaplog said

    Σε περίπτωση που δε το κατάλαβες και σε απασχολεί κι από πάνω, το "όμορφο φιλμ για το τέλος του κόσμου" σύμφωνα με το tagline, φαίνεται να αφορά δυο αδερφές με διαφορετικούς(!) χαρακτήρες που αντιμετωπίζουν με διαφορετικούς(!!) τρόπους το επερχόμενο τέλος του κόσμου. Η μια αποτραβιέται παρατώντας τη δουλειά και τον άντρα της, η άλλη παρηγοράει όποιον βρει και κυρίως έναν μικρό ανηψιό της. Λόγω του casting βέβαια, οι αδερφές είναι και από διαφορετική μάνα, διαφορετικό πατέρα, διαφορετική χώρα, διαφορετική ήπειρο, και πολύ πιθανά θα αποδειχτούν και από διαφορετικό πλανήτη, αλλά κατά τα άλλα ο Trier απολαμβάνει ως συνήθως αυτή τη περιέργεια για το τι δεν του κατέβηκε πάλι στο μυαλό, αποκαλύπτει από καμιά λεπτομέρεια αραιά και που, σα να γύρισε το Inception 2, για να ασχολούνται τα διαδίχτυα.

    Η παραγωγή έκανε κάποιες προβολές κάποιου rough cut στις αρχές της χρονιάς, μεταξύ άλλων και στο Βερολίνο όπου έκανε και τις περισσότερες πωλήσεις της. Η ανταπόκριση ήταν θετική, στο στιλ "πολλή ακαταλαβίστικη μπερδεμάρα", και η Dunst δε φαίνεται και πολύ σοκαρισμένη, ούτε βέβαια να έχει και πολύ αίσθηση του τι έκανε, στις μέχρι τώρα συνεντεύξεις της. Παρεμπιπτόντως, η Dunst, η οποία είχε φυσικά προετοιμαστεί να κυνηγάει γυμνή παπάρια στα όρη και τα βουνά, κάνει τον τελευταίο καιρό ένα comeback, και σίγουρα ποντάρει στο θόρυβο που δημιουργεί η κινούμενη μηχανή marketing που γυρνάει όταν φωνάζεις Lars. Με την ευκαιρία του comeback ξεκαθάρισε πως δικό της ήταν το κωλαράκι που εμφανίζονταν στη Μαρία Αντουανέτα, δικαιώνοντας την προ πενταετίας εμπεριστατωμένη εμπειρογνωμονική εκτίμηση των Μαζών.

  2. verbal said

    Την ώρα που ο πολιτικά ορθός κόσμος της Αθήνας αναστατωνόταν από τις παραινέσεις του Διονύση Σαββόπουλου να γνωρίσουμε στους λαθρομετανάστες της ελληνικής πρωτεύουσας τις άγνωστες ομορφιές του Αιγαίου, λίγα αεροπορικά μίλια δυτικότερα το κινηματογραφικό σύστριγκλο των Κανών σοκαριζόταν από τη συνέντευξη Τύπου του Lars von Trier, αμέσως μετά την επίσημη πρώτη δημοσιογραφική της Melancholia (2011). Αιώνιος προβοκάτορας στις δηλώσεις του και μονίμως δυσανάγνωστος στο χιούμορ του, ο Trier έστησε κανονικό σόου, μπλέκοντας στις ασυνάρτητες απαντήσεις του, από Εβραίους και μανιοκαταθλιπτικούς, μέχρι Εκκλησιαστικές τσόντες και αλκοολικούς.

    Για να βάλεις τα πράγματα σε μια τάξη, ελλείψει προκλητικής ταινίας, ο Trier είπε να το παίξει προκλητικός ο ίδιος, μιλώντας για την ξαφνική επιφοίτηση που του προκάλεσε η εβραϊκή αύρα της Susanne Bier, και η οποία τον βοήθησε να του αποκαλυφθούν οι αρετές της ναζιστικής σκέψης και η οικειότητα που νιώθει με τον Χίτλερ, ενώ την ίδια ώρα φρόντισε να αδειάσει όλο του το cast, αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων ότι η Kirsten Dunst "ξέρει από κατάθλιψη", ότι πριν τον γνωρίσει η Charlotte Gainsbourg, ο ίδιος την ήξερε καλά σε όλες τις πόζες, ότι ο Udo Kier είναι ιδανικός για typecasting σε ρόλους λουλουδάτης, ότι ο John Hurt δε χρειαζόταν και πολλές πρόβες για να παίξει τον αλκοολικό, κι ότι η Dunst ξανά, δεν σταμάταγε να του ζητάει να τη βάλει να παίξει και σε άλλες σεξουαλικές σκηνές πέρα απ' αυτές που γυρίστηκαν.

    Ετούτη η προφανής επίδειξη sui generis κανιβαλισμού από έναν σκηνοθέτη που αρέσκεται σε προκλήσεις, κι είχε πει περίπου τα ίδια και πριν κάτι μήνες, άλλωστε, μετατράπηκε από τα Μέσα σε αντισιωνιστική επίθεση εν ριπή οφθαλμού, και σα να μην ήταν αρκετοί αυτοί οι τίτλοι από μόνοι τους, το φεστιβάλ προέβη σε μια άνευ προηγουμένου απαίτηση από τον Trier να ανακαλέσει και να ζητήσει δημοσίως συγγνώμη, πράγμα που ο Δανός σκηνοθέτης έκανε, φέρνοντας και τρίτη ευκαιρία για updates στα δημοσιεύματα.

    Το σκηνικό που αποτελούσε του σούσουρο της διοργάνωσης στα απογευματινά πηγαδάκια, πέρασε το απόγευμα σαν ανέκδοτο της χρονιάς στα βραδινά τραπεζάκια, και έκλεισε μια μέρα στο τσίρκο για μια ταινία που δεν το είχε στ' αλήθεια ανάγκη, αλλά κακό μάλλον δεν θα της κάνει. Η Melancholia, που έλαχε θερμής ανταπόκρισης στα χειροκροτήματα των τίτλων τέλους της πρωινής δημοσιογραφικής, είχε ήδη διχάσει την κριτική, όχι όμως για το αν είναι αριστούργημα, ή κουράδα, όπως έλεγε ο Trier, αλλά μάλλον για το αν είναι μέτρια προς καλή, ή μέτρια σκέτο.

  3. cheaplog said

    Το πανηγύρι Trier κράτησε κι άλλη μέρα με περισσότερη διασκέδαση όπως δείχνουν τα updates του verbal όσο το σχόλιο-bulletin ήταν στη πρώτη σελίδα:

    ====
    UPDATE #1: Μια μέρα μετά το πανηγύρι που προκάλεσαν οι δηλώσεις του Lars von Trier, το φεστιβάλ των Κανών αποφάσισε να τον ανακηρύξει persona non grata στους χώρους του, κίνηση άνευ προηγουμένου που από τη μία δείχνει επιλεκτικότητα στην ελευθερία του λόγου από μια διοργάνωση που παλεύει να "απελευθερώσει" "φυλακισμένους" Ιρανούς, απ' την άλλη παίζει σαν το μεγαλύτερο publicity stunt που έχει στηθεί ποτέ σε διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ. Η απάντηση του Trier αναμένεται εντός των ωρών, καθώς και η απόφαση της διοργάνωσης για το ενδεχόμενο να εκδιωχθεί και η ταινία του, που ως ώρας παραμένει εντός διαγωνιστικού.


    UPDATE #2: "Είμαι περήφανος που κηρύχθηκα persona non grata. Αυτή είναι ίσως η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στην ιστορία του σινεμά. Νομίζω ένας από τους λόγους είναι ότι οι Γάλλοι φέρθηκαν άσχημα στους Εβραίους κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου" δήλωσε ο Lars von Trier στην Ekstra Bladet της Δανίας. Όσο για την Melancholia, η ταινία παραμένει στο διαγωνιστικό, αλλά ο Trier δε θα μπορέσει να παραλάβει βραβείο, σε περίπτωση που το κερδίσει.

  4. cheaplog said

    Στα καθαρά καλλιτεχνικά, o Peter Bradshaw συνοψίζει το Melancholia στον Guardian: "A big CGI planet is threatening to wipe out the world – if only it would hurry up and end Lars von Trier's clunky, tiresome film". To ότι "many in the audience will find themselves cheering on the apocalypse" το είχε προβλέψει και το review του Screen, δεν ήταν δύσκολο να το προβλέψεις από ακόμα νωρίτερα, και αντικατοπτρίστηκε και σε πολλές κριτικές. Όλες συμφωνούν πάντως πως είναι (το φιλμ) πιο συγκρατημένο από το αναμενόμενο, και σώζεται από την ερμηνεία της Dunst (που φρόντισε να την βγάλει.. εμπειρογνωμονική και ο Trier στη συνέχεια βέβαια). Όπως πάντα, άμα ρίξεις λίγες σκηνές "νοήματος" με βαγκνερική υπόκρουση, βρίσκεις πολλούς κριτικούς να σου βγάλουν τη ταινία αριστούργημα, και ο Trier το γνωρίζει καλύτερα απ' όλους. Έτσι στα πινακάκια με τους μέσους όρους βαθμολογιών, που έχουν γίνει τόσα πολλά που χρειάζονται δικό τους μέσο όρο, η Melancholia φιγουράρει κοντά στη κορυφή, με κάπου 7 στα 10, και ακόμα δεν αποκλείεται ο Trier να τσιμπήσει, πάλι, κάνα βραβείο, μέσω της Dunst κατά πάσα πιθανότητα, να μη πάει τζάμπα και η φασαρία.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.