Jodaeiye Nader az Simin (2011)

Ένας Χωρισμός / A Separation
Jodaeiye Nader az Simin, Promo Poster

Σκηνοθεσία: Asghar Farhadi
Σενάριο: Asghar Farhadi
Παίζουν: Peyman Moaadi, Leila Hatami, κ.ά.


Δες/Κρύψε το trailer

Ο Nader και η Simin θέλουν διαζύγιο, επειδή διαφωνούν ασυμβίβαστα στις προτεραιότητές τους. Στο φόντο είναι βέβαια ένας παππούς με Αλτσχάιμερ όπως Χόλιγουντ, αλλά και μια σύγχρονη, πράα πολιτικά, ιρανική κοινωνία. Α κι ένα παιδί. Jodaeiye Nader az Simin, PhotographΤο Ιράν στη Δύση είναι μαγική εικόνα, μια χώρα που η δικιά της άνοιξη μετράει ήδη καμιά τριανταπενταριά χρόνια και ο πρόεδρός της εκλέχτηκε με κοσμοσυντριπτική διαφορά το 2009, αλλά θέλουμε να τη βλέπουμε σαν αναχρονιστικό θρησκευτικό φέουδο που ανήκει δικαιωματικά σε κάτι τύπους με Ray-Ban™ και μεταξωτά πράσινα φουλάρια που υποκρίνονται συστημική αμφισβήτηση και επαναστατικότητα στιλ Μάη του '68. Αυτή η.. μαγεία έχει μεταφερθεί, έχει βρει πρόσφορο έδαφος ακριβέστερα, και στα κινηματογραφικά χωράφια εδώ και δεκαετίες, οδηγώντας σε τραγέλαφους στιλ Παναή πρόσφατα, και σε ανάλογη κριτική σε εισαγωγικά αντιμετώπιση της παραγωγής της χώρας. Αντίθετα με το μεγαλύτερο μέρος αυτής της παραγωγής πάντως, ο Asghar Farhadi κάνει κινηματογράφο που δεν προορίζεται αποκλειστικά για εξαγωγή Armani-κής καλλιτεχνικής και κοινωνικής πρωτοπορείας. Όπως φάνηκε και με το Τι Απέγινε η Έλι (2009) με το οποίο συστήθηκε στο διεθνές κοινό, ενδιαφέρεται να παρατηρεί τη χώρα του σα να 'ναι.. η χώρα του, με ένα στιλάκι επηρεασμένο από την.. iranelle vague που έχει πέραση στα διεθνή φεστιβάλια, αλλά και από την οικονομική ανέχεια που επιβάλλουν οι πενιχρές κρατικές και παρεμφερείς επιχορηγήσεις (το φιλμ πήρε κάποια δολάρια και από την APSA).

Όπως θα κατάλαβες από τον τίτλο, και είτε το πιστεύεις είτε όχι, στο Ιράν συμβαίνουνε και (συζυγικές) διαστάσεις λοιπόν, και με τις επιπτώσεις αυτού του φαινομένου, με τον τρόπο που η οικογένεια παθαίνει (και μαθαίνει) να ζει διχασμένη, ασχολείται ο Farhadi στον Ένα Χωρισμό (2011). Το δράμα που προκύπτει, φαίνεται πυκνογραμμένο με τον τρόπο που ένας έμπειρος ή απλά έντιμος σεναριογράφος θα απέφευγε αλλά ο υπεύθυνός του τείνει να κάνει ψωμοτύρι, ο Farhadi εισάγει τεχνητή πολυπλοκότητα κυριολεκτικά σε κάθε προσπάθεια αλληλοκατανόησης των χαρακτήρων του, η ιστορία συνοψίζεται ουσιαστικά σε "γυναίκα δε μετράει καλά τα πατώματα σε πολυκατοικία και μετά καμιά δεκαριά άτομα παριστάνουνε για μέρες τους αθώους αλληλοκατηγορούμενοι". Αυτού του είδους η δικηγορίστικη αναπαράσταση, θα ήτανε βέβαια υποδειγματική άμα η ταινία λεγότανε Μια Δίκη των Πατωμάτων και σε έβαζε στη θέση του δικαστή, όμως ο Farhadi πάει την ασυνέπεια θεματικής και αφήγησης μέχρι τέρμα στην απόξω, καταλήγει σε Μια Απόφαση Μικρής Κόρης έχοντας παρουσιάσει μόνο μικροπρεπή (στη δίνη των υπόλοιπων αλληλοκατηγοριών) επιχειρήματα εκ μέρους των (εν διαστάσει) συζύγων. Σε μια μεγάλη μικροπρέπεια κουτουλάς και άμα επιχειρήσεις να "διαβάσεις" την ταινία σα μεθοριακή γραμμή μικρομεσαίων και εργατών στο Ιράν, ενώ το τέχνασμα είναι και η βασική σκηνοθετική τεχνική του Farhadi, η κάμερα κοιτάει να τρυπώνει ανάμεσα σε όσους πλακώνονται, και να βγάζει ενίοτε κάνα "ευφάνταστο" κάδρο στιλ "έλα και τράβα από δω που τη βλέπω εγώ τη σκηνή, μέσα από το φωταγωγό, είναι πιο φλου και πέφτει καλά το φως", μπερδεύοντάς σε συνεχώς σα θεατή με την αθέλητη υποκειμενικότητά της. Ο Χωρισμός λοιπόν μοιάζει με αυτές τις έλικες που σχεδίαζες στο τετράδιο στο σχολείο για να μη κοιμηθείς όσο ο θεολόγος έλεγε τα δικά του, σα τέτοια έχει μια εθιστικότητα και μια φόρμα που διακρίνεις από αυτο-ικανοποίηση, ενώ ο σκηνοθέτης είναι από μια άποψη ειλικρινής (στη διαβρωτική των πάντων μικροπρέπεια που λέγαμε) και σίγουρα χρονογραφεί αντί να.. περιφέρεται στην έρημο. Στο Βερολίνο, απ' όπου το φιλμ έφυγε με Χρυσή Αρκούδα, το πρωταγωνιστικό δίδυμο φορτώθηκε επιπλέον βραβεία, στις συνθήκες τους οι ερμηνείες είναι από τις ηρωικότερες της χρονιάς.



Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΑΣΤΥ
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.20/ 22.40

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΔΑΝΑΟΣ
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.15/ 22.45, Δευτ. 17.45/ 22.45

4 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Από τη μια είναι συμπαθητικό να βλέπεις έναν εθνικό κινηματογράφο, και μια ολόκληρη κοινωνία, να κάνει βήματα με 40-50 χρόνια καθυστέρηση, διατηρώντας τη συνοχή και τον πολιτισμό της. Από την άλλη, τα τρία αστεράκια που έβαλα στo Χωρισμό, είναι περισσότερο.. εξαναγκασμός από την απλοχεριά του verbal αυτή τη βδομάδα, παρά δείγμα καλής θέλησης από μέρους μου :p

  2. europanos said

    Μέτρια λοιπόν ταινία ο χωρισμός και αριστούργημα το Inception και ο Μαύρος Ιππότης; Τι να πω;! Ξέρω η ταινία δεν "έβγαζε μπούτι" (τσαντόρ γαρ) αλλά είχε τόσα άλλα πράγματα να πει, που εδώ δεν σχολιάζονται καν! Γι' αυτό θα πέσει φωτιά να μας κάψει, φίλε cheaplog :-)

  3. cheaptalk said

    Ε δε νομίζω να χρειάζεται να προσθέσεις τιποτάλλο, το επιχείρημά σου είναι ισχυρότατο, τα αριστουργήματα εξ' ορισμού γίνονται από Ιρανούς με μηδέν προϋπολογισμό.

  4. verbal said

    Απ' τους εννιά (!) ολόκληρους καινούριους τίτλους της εβδομάδας, ούτε ένας δεν κατάφερε να ρίξει απ' την κορυφή τον Johnny English Reborn, που μάζεψε για την UIP 27 χιλ εισιτήρια στο δεύτερο τετραήμερό του, κι έφτασε το σύνολο στις 87,7 χιλ θεάσεις, κρατώντας από κάτω του τα The Smurfs της Feelgood με 26 χιλ νέα εισιτήρια και 220 χιλ στο σύνολο. Όμως, ένας συγκεκριμένος τίτλος πέτυχε συσπείρωση μεγαλύτερη απ' οτιδήποτε άλλο έχει εμφανιστεί τους τελευταίους μήνες στις ελληνικές αίθουσες. Με Χρυσή Αρκούδα από το Βερολίνο, ένα τσουβάλι βραβεία σε περιφερειακά φεστιβάλ, κι έναν ουρανό αστέρια από Έλληνες κριτικούς που το εκθείασαν σα να μην υπάρχει αύριο, το ιρανικό A Separation της Strada, κατάφερε να κόψει 5,7 χιλ εισιτήρια σε μόλις 3 αίθουσες, μαρκάροντας μια σχεδόν ανησυχητική, υστερική επιστροφή του Έλληνα θεατή στο σινεμά της ανατολικής χώρας.

    Σε καθαρούς αριθμούς τώρα, το Friends with Benefits της Feelgood έκανε το μεγαλύτερο άνοιγμα της εβδομάδας με 18,5 χιλ εισιτήρια σε 62 ολόκληρες οθόνες, ενώ η Colombiana της Odeon τα έκανε λαμπόγιαλο σε 20 αίθουσες, πετυχαίνοντας σαφώς καλύτερη επίδοση με 9,2 χιλ θεατές. Για την ίδια εταιρεία, ως παταγώδη αποτυχία πρέπει να σημειώσεις το άνοιγμα για Το Γάλα με μόλις 2,9 χιλ εισιτήρια σε 23 αίθουσες, αλλά τουλάχιστον τα πήγε καλύτερα από τον Nicostratos le pélican της Feelgood, που μετά βίας μάζεψε 1000 θεατές στις 21 οθόνες του. Σ' αυτό μπορείς να μαντέψεις ότι έβαλε χεράκι κι η έμπνευση της εταιρείας να κυκλοφορήσει την ταινία μονάχα σε μεταγλωττισμένη εκδοχή, λες και είναι εντολή απ' τη τρόικα να ξεχάσουμε ότι (πρέπει να) μιλάμε κι άλλες γλώσσες εκτός απ' τη μητρικιά μας. Στα συμπαθητικά ανοίγματα σημειώνονται τo ρομάντζo των Les Emotifs Anonymes με 1.9 χιλ εισιτήρια από 3 αίθουσες για τη Filmtrade και η συνεπακόλουθη τσόντα του 3-D Sex and Zen: Extreme Ecstasy με 848 εισιτήρια σε μια 3D οθόνη που είχε καπαρώσει η Hollywood Entertainment.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.