Η Σκόνη του Χρόνου (2008)

The Dust of Time
The Dust of Time, Poster

Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος
Σενάριο: Θόδωρος Αγγελόπους, Πέτρος Μάρκαρης, Tonino Guerra
Παίζουν: Willem Dafoe, Bruno Ganz, Irène Jacob, Michel Piccoli


Δες/Κρύψε το trailer

Παρόν, παρελθόν, πραγματικότητα και φαντασία, μπλέκονται καθώς σκηνοθέτης σκηνοθετεί την ιστορία των γονιών του, απ’ τον θάνατο του Στάλιν, στην παραίτηση του Νίξον, στην πτώση του τοίχους του Βερολίνου, στο σήμερα.The Dust of Time, PhotographΑπαρχαιωμένη σκηνοθεσία τιγκαρισμένη με στείρα αλληγορικά δολώματα, σε μια ταινία που διατηρεί την αγγελοπουλική της ποιότητα ως προς την ασυμβίβαστη ποιητικότητα και το φλου αριστίκ με το οποίο ο Έλληνας διεθνής θολώνει τα όρια της πραγματικότητας και της φαντασίας των ηρώων του, όπως αυτά προκύπτουν νερωμένα απ’ τη δική του ημιαφηρημένη προσέγγιση. Προσφέρει όμως μια ανανεωμένη σκηνοθετική προσέγγιση ως προς την σαφώς μικρότερη διάρκεια των παραδοσιακών ανεκδοτολογικών του παναρισμάτων και τον ταχύτερο, σχεδόν κανονικό ρυθμό της ταινίας (αν εξαιρέσεις την εκτός τόπου και χρόνου κίνηση των ηθοποιών του μέσα σ' αυτόν), ενώ φέρνει τους ήρωές του πιο κοντά στην οθόνη, για να ταιριάξει η αποστασιοποίησή του απ’ την συνήθη αποστασιοποιημένη στάση του, με τις δηλώσεις του ότι η συγκεκριμένη ταινία είναι η πλέον προσωπική του, και πρόθεσή του η ανάδειξη της (προσωπικής) ιστορίας από το παρασκήνιο της (συλλογικής) Ιστορίας.

Κι όντως, στοιχεία της προσωπικότητάς του είναι εμφανή στην πλούσια πολυεπίπεδη σύνθεση που παρουσιάζει στο περιορισμένο κομμάτι που επιλέγει να χρησιμοποιήσει, από έναν σαφώς ευρύτερο καμβά. Περισσότερο όμως απ’ την φιλοδοξία και την αυτοπεποίθηση με την οποία χειρίζεται τα θέματά του (έστω και με πολύ αμφισβητίσμη αποτελεσματικότητα), στοιχεία που δεν θα μπορούσε κανείς παρά να τα θεωρήσει δεδομένα, αυτά που διαφαίνονται στην ταινία του, είναι η αυταρέσκεια κι η αλλαζονεία του πολυπερπατημένου και κάποτε πολυτιμημένου ωτέρ, νοοτροπίες που μέσα στην αίθουσα στρέφονται κατά του θεατή, όπως έξω απ’ αυτήν είχαν στραφεί προς τους δημοσιογράφους, όταν μεγαλόσχημα ο δημιουργός δήλωνε ότι ο λόγος που απέφυγε (με διάφορες ιστορίες) τα μεγάλα φεστιβάλ μέχρι σήμερα, ήταν ότι τού παραδέχονταν πως τα παιχνίδια είναι στημένα και το αποτέλεσμά τους δεν ήταν υπέρ του. Ή ότι η προβολή της ταινίας του στο περασμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δεν ήταν στ’ αλήθεια η πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα της, αλλά μια απλή avant premiere πριν το αληθινό της άνοιγμα στο Βερολίνο.

Ή όσο σχεδόν εξετέθει πριν από μερικές μέρες, όταν, μετά την αρνητική ατμόσφαιρα που ακολούθησε την δημοσιογραφική προβολή της ταινίας στην Αθήνα, στους δημοσιογράφους που την παρακολούθησαν, έφτασαν απειλές αιτήματα από την παραγωγό και σύζυγο του κου Αγγελόπουλου, κα Φοίβη Οικονομοπούλου, να τους πάρει τηλέφωνο να... τους την εξηγήσει. Ιστορία τόσο αληθινή, όσο υποθέτω κι εκείνη που μου μεταφέρθηκε, για Γάλλο δημοσιογράφο, που περιέγραψε την εμπειρία του από μιαν άλλη προβολή, σε κλειστό κύκλο, με τη φράση «περιμέναμε τα χειρότερα, μα ήταν χειρότερα». Κι αν δεν μπορώ να εγγυηθώ ότι η τελευταία ευσταθεί, ότι είναι εύστοχη στο υπογράφω και με τα πόδια.


Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΑΠΟΛΛΩΝ CINEMAX CLASS
Σταδίου 19 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο), 210-3236811.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΝΙΡΒΑΝΑ Cinemax
Λ. Αλεξάνδρας 192 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι), 210-6469398, 2106445221.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

Λ. ΠΑΤΗΣΙΩΝ
ΤΡΙΑΝΟΝ FILMCENTER
Κοδριγκτώνος 21 (Πατησίων 101) (ΜΕΤΡΟ Βικτώρια), 210-8215469, 2108222702.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.00

ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ
ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX 1
Λ. Κηφισίας 245, Ζηρίνειο, Κηφισιά (ΗΣΑΠ Κηφισιά), 2106233567, 2106232808.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
ΣΠΟΡΤΙΓΚ 1
Κ. Παλαιολόγου 18, Ν. Σμύρνη, 2109333820, 2109350439.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

STER CINEMAS ΑΓ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
STER CINEMAS ΑΓ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Αχαρνών 373-375. (ΗΣΑΠ Αγ. Ελευθέριος), 2102371000. Τηλ. κρατ. 2102371000, 8018017837.
Πεμ. - Τετ.: 19.50/ 22.30. Σάβ., Κυρ. & 12.15/ 14.45/ 17.20

NANA CINEMAX - ΔΑΦΝΗ
ΝΑΝΑ CINEMAX ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Λ.Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης), 2109703158, 2109706865.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.00

VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL
VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL ΑΙΘΟΥΣΑ 6 VILLAGE CINEMA EUROPA
Aνδρέα Παπανδρέου (παραπλεύρως Αττικής Οδού) ΗΣΑΠ Νερατζιώτισσα, Μαρούσι, 2106104100.
Πεμ. - Τετ.: 18.45/ 21.30/ 00.15

VILLAGE 9 CINEMAS @ FALIRO
VILLAGE 9 CINEMAS @ FALIRO ΑΙΘΟΥΣΑ 3 CINEMA EUROPA
Παλαιά Λεωφ.Ποσειδώνος 1 & Μωραϊτίνη 3, Δέλτα Π.Φαλήρου, 2108108080.
Πεμ. - Τετ.: 19.10/ 21.40/ 00.10

ΠΑΓΚΡΑΤΙ
ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ FILMCENTER
Βασ. Γεωργίου Β' και Ριζάρη (ΜΕΤΡΟ Ευαγγελισμός), 210-7291800, 2107243707.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

12 Responses so far.

  1. drakos said

    Ο Αγγελόπουλος είναι άθλιος με βάση τη συμπεριφορά του έξω από τις αίθουσες και τα παρασκηνιακά δρώμενα στη χώρα μας, αλλά οι ταινίες του και το μοναδικό στιλ του, που έχει στιγματίσει τον ευρωπαικό ποιοτικό κινηματογράφο και τον έχει κάνει έναν παγκοσμίως αναγνωρισμένο σκηνοθέτη δεν είναι και για πέταμα. Μη λέμε και ότι θέλουμε.
    Δεν βλάπτει και λίγος σεβασμός που και που...

  2. verbal said

    Αυτό στο οποίο αναφέρεσαι, είναι μάλλον προκατάληψη, παρά σεβασμός. Αλλά κι έτσι να μην είναι, αν ψάχνεις σεβασμό σε μύθους προκατασκευασμένο και όχι που να αυτοσυντηρείται και να ανανεώνεται κάθε φορά, δεν είσαι σε σωστό μέρος. Τρεις τελείες.

  3. drakos said

    Αμα κρίνουμε τα καλλιτεχνικά έργα με βάση τους ανθρώπους που τα φτιάχνουν και αν ανανεώνονται, αν είναι η πρώτη τους προσπάθεια, αν έχουν μεγάλα ...στήθη, ή οτιδήποτε άλλο, καταλήγουμε σε τύπου "life style" λογικές που το μόνο που κάνουν είναι να απαξιώνουν το αντικείμενο στο οποίο αναφέρονται, και με αυτό εννοώ γενικότερα τον κινηματογράφο, και όχι μόνο το συγκεκριμένο έργο. Παύλα

    Κάθε κριτική και συζήτηση είναι επωφελής. Αν απαξιώνεται η άποψη όμως, και προκαταλαμβάνεται η διάθεση του ατόμου, τότε δεν οδηγεί πουθενά. Tελεία

  4. Anonymous said

    Σαχλαμαρες...
    πραγματικο σινεμα ειναι οι transformers...!
    Oλα τα αλλα ειναι ψευτοκουλτουρα!

  5. cheaplog said

    Αν δεν κάνω λάθος, οι περίφημες auteur-ικές θεωρίες --και δε τις χαρακτηρίζω έτσι ειρωνικά, η όποια τέτοια αλαφριά βαρύτητα οφείλεται ακριβώς σε όσους τις εφάρμοσαν σε κασιδοκέφαλα, σα τον σοσιαλισμό κατ' αναλογία-- ακριβώς την υπευθυνότητα του δημιουργού φέραν στο κινηματογραφικό κέντρο, κι όποιος άλλος περαστικός θέλει ας κολλήσει και κάνα τσιτάτο από τον Truffaut να το επιβεβαιώσει (ή να το καταρρίψει ενδεχομένως). Και ακόμα και μια ματιά στα περιεχόμενα να ρίξει κάποιος, μπορεί να καταλάβει, από τις νεκρολογίες και μόνο, αν ξέρουμε και τι γράφουμε και γιατί το γράφουμε τόσα χρόνια. Από κει και πέρα υπάρχουν διάφορες σχολές στη κριτική της τέχνης και θα ήταν χρήσιμο υποθέτω να συζητηθούν κάπου, κάπως, κάποτε (και εννοώ προφανώς ότι από αοριστολογίες έχει γεμίσει και το δίκτυο).

    Για τους ανώνυμους που σπεύσαν να υπερασπιστούν (δικαιολογώντας τη) την αυτόματη προκατάληψη του verbal επισημαίνω ότι από δω που το βλέπουμε εμείς οι φτωχοί από επαγωγικό πνεύμα, σχόλια σα το παραπάνω σε σελίδα που γράφει φαρδιά πλατιά "Movies for the Masses" είναι σα να περνάς έξω από τον Περισσό και να λες, από μέσα σου, όσους είναι μέσα.. κομουνιστές.

    Χωρίς προκατάληψη, οι τελείες στις Μάζες λένε βιομηχανία πρώτα, εποχή μετά, κάνα βυζάκι δε χάλασε ποτέ κανέναν (τους πρώτους μήνες του τουλάχιστο), και τον σκηνοθέτη δε τον λένε τυχαία οι Αμερικάνοι director. Να μας καλουπώσω περισσότερο δε νομίζω ότι μπορώ.

  6. Anonymous said

    Καλο θα ηταν λοιπον να μην εξαπτεστε και εσεις οταν προτρεπετε το κοινο να πει "εξυπναδες" γιατι ακριβως αυτο κανει!
    Ειστε πολυ συμπαθες site αλλα δε θα πρεπει να συμφωνουμε και μαζι σας...ουτε να θεωρουμε και την αποψη σας σωστη!
    Καλη καταναλωση ποπ κορν...

  7. cheaplog said

    OK, αν υπήρχε καμιά παρεξήγηση λύθηκε, σε άλλο θέμα θα κάναμε και περισσότερο χαβαλέ ως συνήθως αλλά το συγκεκριμένο είναι λιγάκι φορτισμένο με δεκαετίες καλών κακών και άσχημων του ελληνικού κινηματογράφου, και το "Πες μια Εξυπνάδα" έχει και αστερίσκο ;-)

  8. Anonymous said

    @verbal

    ...αλλος ενας ορκισμενος εμπαθης αντιαγγελοπουλικος...

    σε ποιες μαζες αναφερεσαι αληθεια;

  9. verbal said

    σ' αυτές των ορκισμένων εμπαθών αγγελοπουλικών.

  10. grsail said

    Αγαπητοί φίλες/οι,

    Την πολυσυζητημένη ταινία την είδα χθές.

    Οι έχθροί μου δεν με θεωρουν βλάκα αλλά εγω δεν κατάλαβα απολύτως τίποτα! Δεν μου άρεσε απολύτως τίποτα! Κάποιες στιγμές υποπτευόμουνα ότι και ο ίδιος ο Νταφόε βαριόταν αφόρητα!
    Αν κάποιος μπορεί να με βοηθήσει να καταλάβω τί ακριβώς είδα να τον ακόυσω ευχαρίστως και την/ον ευχαριστώ εκ' των προτέρων.

    ΥΓ1. Μήπως δεν πάει στα φεστιβάλ για να μην πιάσει πάτo και τον πάρουμε χαμπάρι;

    ΥΓ2. Στον 'Θίασο' υπάρχει μιά σκηνή όπου ένας άνδρας μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα λέει : "Εγώ ήρθα από την θάλασσα, από την Ιωνία ... εσείς από που ήλθατε;"
    Αυτή ήταν μιά μεγαλιώδης σκηνή που δεν θα την ξεχάσω ποτέ! Τέτοια σκηνή από αισθητική ή εννοιολογική πλευρά δεν είδα χθές ... κρίμα, μάλλον παγωσε η τσιμινιέρα!

  11. cheaplog said

    Στις Μάζες είχαμε μια, σταλινική στην αρχή και σχετικά πιο χαλαρή τώρα που έγινε κατανοητή, πολιτική να παρακολουθούμε την επικαιρότητα από πάρα πολύ κοντά, για να μη "βγάζουμε" ένα κινηματογράφο χωρίς παρόν και μέλλον. Και το λέω γιατί έχω γράψει ήδη τον επίλογο σε ότι λίγο πολύ γράφει και ο verbal παραπάνω, σε θέμα στη συνέχεια για τα βραβεία της Berlinale, χωρίς να έχω προλάβει να το συμπληρώσω κι εδώ. Καταλαβαίνω ότι οι περισσότεροι δεν έχουν αντίστοιχα το χρόνο να είναι πάνω από την επικαιρότητα, και με την καλή ευκαιρία αντιγράφω:

    [..] η Σκόνη του Χρόνου (2008) κατάφερε [στις ανταποκρίσεις από το Βερολίνο] να μαζέψει ότι πυρομαχικό των κριτικών υπήρχε διαθέσιμο ("awful, Google Translation English dialogue", "reams of stagey exposition", "descending into incoherence and empty affectation", "made me feel like crying", ενδεικτικά συμπαθητικής εντύπωσης).

  12. MESSIAS said

    Φλογοβόλε Δράκε, Το Να Βάζουμε Περισσότερα Αστεράκια Σε Μία Ταινιούλα Που Ο Σκηνοθετούλης Της ΚΑΠΟΤΕ Έκανε Αυτό Που Επιβάλει Ο Τίτλος Του (Σκηνοθετούσε)Όχι Μόνο Δεν Είναι Ένδειξη "Σεβασμού", Ούτε Που Και Που Ούτε Μόνιμου, Αλλά Ηλιθιότητας. Μία Ταινία Την Κρίνεις Σαν Ταινία... Βέβαια Αν Δεις Ότι Ο Δημιουργός Της Έχει Κάνει Στο Παρελθόν Παπάδες, Θα Είσαι Πιο Αυστηρός Γιατί Γνωρίζεις Πως Έχει Κάποιες Ικανότητες... Δε Θέλει Πολύ Μυαλό... Αυτός Ο "Φόρος Τιμής" (Φόρος Στην Κυριολεξία, Αφού Για Κάτι Που Σου Προσέφερε Παλιότερα Θα Σε Αρμέγει Μέχρι Τη Δευτέρα Παρουσία) Σε Πρόσωπα Που Αντί Να Μείνουν Ανενεργά Αν Δεν Έχουν Κάτι Περισσότερο Να Προσφέρουν, Τιμώντας Έτσι Και Την Καριέρα Τους, Γυρνάνε Τη Μία Παπάρα Μετά Την Άλλην, Είναι Από Τα Χειρότερα Πράγματα Που Μπορείς Να Κάνεις Για Κάποιον! Αντί Να Επιπλήξεις (Με Τον Τρόπο Σου) Το Δημιουργό Μπας Και Ξυπνήσει, Το Νανουρίζεις Και Συνεχίζει Να Χέζει Στον Ύπνο Του...

    Όσο Για Την Ταινία, Συμμερίζομαι Την "Άποψη" Του Ηλία Φραγκούλη...

    Σπύρο... Ελένη...

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.