Katyń (2007)

Κατίν
Katyn, Poster

Σκηνοθεσία: Andrzej Wajda
Σενάριο: Andrzej Wajda, Przemysław Nowakowski
Παίζουν: Artur Żmijewski, Maja Ostaszewska, Paweł Małaszyński, κ.ά.


Δες/Κρύψε το trailer

Στις 13 Απριλίου 1990 η σοβιετική κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσημα ότι η μυστική της αστυνομία ήταν υπεύθυνη, για τη μεθοδική μαζική εκτέλεση τουλάχιστον 22 χιλιάδων Πολωνών αιχμαλώτων πολέμου, στο δάσος του Katyn και σε άλλα σημεία της επικράτειάς της, την άνοιξη του 1940.
Katyn, PhotographΜε τον Andrzej Wajda να αποδίδει τα εύσημα για τη παραγωγή στον Lech Kaczyński, έχοντας τον πατέρα του ανάμεσα στα θύματα, θα ήταν μάταιο να περιμένεις από αυτή (την παραγωγή) αμερόληπτη παρουσίαση των γεγονότων ή κάποια που να βάζει τους Σοβιετικούς τουλάχιστο σε επίπεδο.. ναζιστικής καλοσύνης. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι και η Ιστορία την ίδια στάση κράτησε, απέναντι στο ξεκλήρισμα όσων από τον αφρό της πολωνικής αστικής κοινωνίας αποδείχτηκαν, μετά από εξαντλητικές ανακρίσεις, να εναντιώνονται στη πιθανότητα κομουνιστικού μέλλοντος για τη χώρα τους. Αμφιβολίες φαίνεται να υπάρχουν μόνο για το πόσο οι Ναζί γνώριζαν για τη σφαγή πριν ο Goebbels αποφασίσει να τη χρησιμοποιήσει δυο (2) χρόνια αργότερα, ενώ οι συνεχιζόμενες αμφισβητήσεις από τη ρώσικη πλευρά, λες και αποτελεί κηλίδα στο πάλευκο ανθρωπιστικό μητρώο του Beria και του Stalin, μοιάζουν τόσο γραφικές όσο και αυτές των Πολωνών για τα αιματοκυλίσματα εβραϊκών παροικιών από τους συμπατριώτες τους την ίδια εποχή.

Στα τεχνικά, το Katyń (2007), αν και υποψήφιο για Oscar® ξενόγλωσσου πέρσι, δε ξεφεύγει από τη, φυσιολογική για ολόκληρο κατάλογο, μετριότητα των περισσότερων έργων του 82χρονου σκηνοθέτη, και το ίδιο φυσιολογικά οι χοντράδες του δε θυμίζουν πουθενά τους, σε άλλες εποχές, φίνα δίσημους υπαινιγμούς του. Η μόνη αμφιταλάντευση, αυτή στη παρουσίαση από τη πλευρά των αξιωματικών στα στρατόπεδα ή των γυναικόπαιδων πίσω στις πόλεις, αποδεικνύεται καταστροφική, εκφυλίζοντας τη ροή σε μια σειρά βιαστικών και εκβιαστικών σκηνών (κομπλέ με πρωταγωνιστές από σαπουνόπερες), παρά τη φιλότιμη προσπάθεια να συνδεθούν από τον φωτογράφο και τον μονταζιέρη. Όλα από τη σκοπιά τρίτου, για τον οποίο αδιαφορεί πλήρως το φιλμ, που απεχθάνεται καθετί που θα μπορούσε να το εντάξει σε κάποιο γενικότερο πλαίσιο, έχοντας αποκλειστικό σκοπό να ανακουφίσει το συλλογικό τραύμα, και να απαλύνει τη συλλογική ενοχή μαζικής συνεργασίας και με τις δυο δυνάμεις του κακού που καταγγέλλει από το ξεκίνημα. Οι ουρές στα εθνικά ταμεία το καταδικαίωσαν, από αυτή την άποψη, ενώ από οποιαδήποτε, το τέλος του είναι συγκλονιστικό.


Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ODEON ΟΠΕΡΑ 2
Ακαδημίας 57, Αθήνα, 2103622683..
Πεμ. - Τετ.: 16.50/ 19.30/ 22.10

ODEON KOSMOPOLIS - ΜΑΡΟΥΣΙ
ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Λεωφ.Κηφισίας 73, Αγ.Θωμάς, Μαρούσι (Κόμβος Αττικής Οδού), 8011160000.
Πεμ. - Τετ.: 18.00. Σάβ., Κυρ. & 12.50/ 15.30
ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ ΑΙΘΟΥΣΑ 6
Λεωφ.Κηφισίας 73, Αγ.Θωμάς, Μαρούσι (Κόμβος Αττικής Οδού), 8011160000.
Πεμ. - Τετ.: 00.10

3 Responses so far.

  1. Red Garland said

    Γιατί καλο είναι να ακούγεται και η άλλη πλευρά:

    http://www1.rizospastis.gr/story.do?id=4936461&publDate=5/2/2009

  2. cheaplog said

    Guys, καλύτερα να το λέμε ανέκδοτο όχι άλλη πλευρά. Σταλινική θέση θα μπορούσε να ήταν αυτή που υπονοώ και στο κείμενο, ότι γίναν προληπτικές εκκαθαρίσεις αστών με βάση τη γενικότερη στρατηγική. Που ήταν (οι συγκεκριμένες εκκαθαρίσεις) ιστορικά και σταγόνα στον ωκεανό του αίματος, απαραίτητου ή όχι.

    Get over it, κάναν οι Ναζί επιλογή θυμάτων με βάση.. την αντίθεσή τους σε σοσιαλιστικά ιδεώδη?

  3. cheaplog said

    Για να κλείσω το θέμα, εφόσον δεν υπάρχουν άλλες αντιρρήσεις:

    Χοντρικά οι απώλειες των Πολωνών ήταν 5-8 εκατομμύρια κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου. Οι μισοί τουλάχιστον από αυτούς ήταν Εβραίοι. Το 1/10 περίπου σκοτώθηκε στα πεδία των μαχών.

    Αν ξεχειλώσεις μέχρι εκεί που δε πάει άλλο την ιστορία, και μετά της αλλάξεις και τα φώτα, μπορείς να αποδώσεις περίπου το 1/5 των απωλειών στους Σοβιετικούς. Άμεσα μόνο τους 20-25 χιλιάδες που εκτελέστηκαν. Έμμεσα δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες που στάλθηκαν για διακοπές στη Σιβηρία κατά τη προσφιλή τακτική του Stalin. Και ακόμα πιο έμμεσα ακόμα περισσότερους, φιλοδυτικούς που προσπάθησαν να απελευθερώσουν τη Πολωνία πριν τα σοβιετικά στρατεύματα, και (χωρίς καμιά βοήθεια, φυσιολογικά, από τον Κόκκινο Στρατό) σφάχτηκαν από τους Ναζί.

    Επίσημα η Πολωνία δε συνεργάστηκε ποτέ με τους Γερμανούς. Ανεπίσημα μεγάλο μέρος του πληθυσμού το έκανε με ενθουσιασμό, πιο χαρακτηριστικά στο ξεκλήρισμα των Εβραίων (αναλαμβάνοντας και.. πρωτοβουλίες). Το πόσοι και πως συνεργάστηκαν (εντός ή εκτός εισαγωγικών) με την άλλη δύναμη του κακού (στη ταινία), μπορείς να το φανταστείς, ακόμα κι αν δε σκαμπάζεις από ιστορία και πολιτική.

    Αν δεν έχεις δει και ούτε πρόκειται να δεις τη ταινία, όπως γράφω και στη κριτική, από τη πρώτη σκηνή παρουσιάζει τους Ναζί σαν προτιμότερη επιλογή για όσους ξέραν καλύτερα, τη διάρκεια σα πογκρόμ των Σοβιετικών κατά των Πολωνών, και τη κατάληξη σαν άνοδο των ανήθικων γενικά και των ανήθικων δούλων ειδικότερα. Όσο η χώρα, ακριβώς σα γυναίκα, υπομένει περήφανα τη μοίρα της.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.