Κυνόδοντας (2009)

Dogtooth
Κυνόδοντας, Poster

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Γιώργος Λάνθιμος, Ευθύμης Φιλίππου
Παίζουν: Χρ. Στέργιογλου, Χρ. Πασσαλής, Μ. Τσώνη, Αγγ. Παπούλια


Δες/Κρύψε το trailer

Ένας πατέρας. Μια μητέρα. Τρία παιδιά. Κι ένας ψηλός φράχτης.Κυνόδοντας, PhotographΞέχνα την έννοια της σύνοψης για ένα έργο. Ξέχνα το χώρο και το χρόνο. Ξέχνα τη μητρική σου γλώσσα. Ξέχνα όσα συμβαίνουν γύρω σου ή έξω από τέσσερις τοίχους. Κράτα την ανάμνηση του πρότυπου επιμόρφωσης για κάθε ρόλο μας σε τούτη την κοινωνία. Λέγεται οικογένεια. Είναι το μοναδικό πράγμα που ισχύει και στον κόσμο του Κυνόδοντα.

Δε χρειάζεται να περάσει αρκετή ώρα για ν’ αφοσιωθείς σ’ αυτό τον καινούριο κόσμο. Τα πράγματα, αρχικά, δείχνουν ευχάριστα. Τα παιδιά ψυχαγωγούνται ή αθλούνται διαρκώς, η κάθε νέα λέξη που μαθαίνουν για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους έχει μια εντελώς λάθος επεξήγηση (η οποία ηθελημένα προκαλεί το γέλιο του θεατή), ο γιος έχει το δικό του σεξουαλικό παιχνίδι στο πρόσωπο της Χριστίνας, που δουλεύει security στο εργοστάσιο του πατέρα, ενώ οι δύο αδελφές του εντρυφούν σε διάφορες μορφές τρυφερού... γλειψίματος. Είναι, δηλαδή, προφανές πως κάτι δεν πάει καλά μ’ αυτή την οικογένεια. Καθώς αποκαλύπτονται όλο και περισσότερες αρχές που αφορούν σε συμπεριφορές και συνύπαρξη αποκλειστικά και μόνο εντός της οικίας της, εγκαταλείπουμε τις όποιες προβλέψιμες συγκρίσεις μ’ ένα μπουνιουελικό, σουρεαλιστικό σύμπαν που αστειεύεται στην παραμικρή έμφαση αλληγορίας και αφηνόμαστε στο παρθένο μονοπάτι της κινηματογραφικής εμπειρίας που πλάθει ο Γιώργος Λάνθιμος, αναζητώντας κατά διαστήματα μια συγγένεια με την κοινή λογική, το ανθρώπινα βιωμένο και τα όποια κοινωνικά στερεότυπα. Ανάλογα με την επαφή που θα έχετε με όλα αυτά, έτσι και θα αποκωδικοποιήσετε τον Κυνόδοντα.
Κυνόδοντας, PhotographΚανείς δε σκοπεύει να εξουδετερώσει το υποκειμενικό σε τούτο το φιλμ. Οι προοπτικές απλώνονται προς κάθε κατεύθυνση. Ο Κυνόδοντας μπορεί να είναι ένα κλινικά ψυχρό έργο για τη φρίκη του θεσμού της οικογένειας, που δεν τολμά ν’ ακουμπήσει το θέμα του με ρεαλιστικό τρόπο για να μην επιτρέψει την ταύτιση, να μην ανοίξει τα δικά σου τραύματα ιδρυματισμού από το παρελθόν του εγκλεισμού σου εκεί. Μπορεί να εκφράζει την άρνηση απέναντι στη διαιώνιση των ευθυνών και ρόλων ενός οικογενειάρχη on the making, ο οποίος επιλέγει την οδό ενός ψυχαναγκαστικού θρίλερ. Μπορεί να είναι ένα οριακά μελλοντολογικό σχόλιο πάνω στη φυγή και την απομόνωση από οτιδήποτε κι αν ήταν αυτό που πρώτα δημιουργήσαμε και εξαπλώσαμε σαν τέρας κι ύστερα κρυφτήκαμε μακριά του, σα μοναδική επιλογή σωτηρίας και ασφάλειας. Μπορεί να είναι μια νοσηρή φαντασία, πέρα από το ευκόλως εννοούμενο και ορατό, όπου κανείς δεν είναι μέλος μιας πραγματικής οικογένειας και οι υποτιθέμενοι γονείς απάγουν και μεγαλώνουν υπό τους δικούς τους νόμους και ψυχώσεις αυτιστικά όντα που στα δικά μας μάτια μοιάζουν με εικοσάχρονα, μα, στην πραγματικότητα, πρόκειται για ανήλικα παιδιά. Μπορεί να είναι ένα βουνό από σενάρια πιθανοτήτων, τόσο ανοιχτά όσο και το φινάλε του, που θέλει να σου κλείσει το μάτι με αισιοδοξία ή να τραβήξει από τα ρουθούνια σου όσο οξυγόνο έχεις για να παραμείνεις στη ζωή.

Όπως κι αν τη δεις, η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου βρίσκει συχνότερα τα σύνορά της με το χώρο του φανταστικού, με ήρωες δίχως ονόματα, χθες, αύριο, τόπο και χρόνο, που με τη μορφή ανθρώπου και σε ρόλους γονέων και παιδιών ξέμειναν σε μια ιδανικά περιφραγμένη no man’s land, έξω από την οποία είσαι έρμαιο φρικτότερων κακών, όπως τα λυσσαλέα νύχια και δόντια του ανθρωποφάγου είδους της... γάτας! Προσωπικά, δε θέλω να πιστέψω σε τίποτε... κανονικό. Απλά, την κάθε φορά που θα παρακολουθώ ξανά τον Κυνόδοντα, θα επιδιώκω ένα ολοκληρωτικό disconnect με το εγώ κι όσα εκείνο κουβαλάει, μεγαλώνοντας μαζί μ’ αυτή την οικογένεια, σαν δυσλειτουργικό μέλος της κοινωνίας της μεγάλης οθόνης.

Πέρα από την εξαιρετική πρωτοτυπία και τα ευρήματα του σεναρίου που υπογράφει ο Λάνθιμος μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου, τις γεωμετρικές συμφωνίες και τις late seventies αισθητικές εμμονές του σκηνοθέτη, τις καλοκουρδισμένες, σχεδόν στεγνές από συναίσθημα ερμηνείες από το σύνολο του καστ, μια παράξενα εκτυφλωτική γύμνια στο φως και τα χρώματα του Θύμιου Μπακατάκη (respect!) και τη σοφή μη χρήση score επικάλυψης, ο Κυνόδοντας, ουσιαστικά, είναι αυτό που θα βρεις μέσα στο κεφάλι σου. Είναι αυτό που θα αναπνεύσει, θα σε απελευθερώσει ή θ’ απλώσει μέσα σου τη μαυρίλα ενός καρκίνου που θα σε κάνει να εύχεσαι να φύγεις όσο το δυνατόν γρηγορότερα από τούτη τη ζωή. Μαζί, όμως, είναι και η καλύτερη ελληνική ταινία των τελευταίων είκοσι χρόνων. Που μπορεί ν’ αντέξει ακόμη και χωρίς την ταυτότητά της. Γιατί είναι ΣΙΝΕΜΑ.

Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΑΣΤΥ
Κοραή 4 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο), 210-3214775, 2103221925.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.30

ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ FILMCENTER
Λ. Συγγρού 106, Φιξ (ΜΕΤΡΟ Συγγρού-Φιξ), 210-9215305.
Πεμ. - Τετ.: 17.00/ 18.45/ 20.45/ 22.45/ 00.30


21 Responses so far.

  1. verbal said

    Εκτός απ' το Julie and Julia, την κριτική του οποίου θα μαγειρέψει ο cheaplog όταν γυρίσει απ' τις πρωινές δημοσιογραφικές, από σήμερα θα προβάλλονται στη Ζέα το πολεμικό δράμα για το βομβαρδισμό της Δρέσδης, Dresden (2006), που δεν κατάφερε να βρει κόπια που να δουλεύει για να κάνει έγκαιρα δημοσιογραφική προβολή, στην Όπερα και το Γαλαξία το θριλερικό ξεχειλωμένο ρουμάνικο δράμα Pescuit Sportiv (2007), που δεν κατάφερε να δελεάσει τον cheaplog να πάει να το δει, σε μια χούφτα αίθουσες το τριδιάστατο ταξίδι των τρισδιάστατων χελωνών του τριδιάστατου Oceanworld 3D (2009) που το άφησα να ξελεπιαστεί μόνο του, ενώ μεγάλο άνοιγμα κάνει το Saw VI (2009) που η Spentzos φρόντισε να το προστατεύσει από την κριτική, μη προβάλλοντάς το, αλλά μπορεί παρ' όλα αυτά να το δεις να κριτικάρεται εδώ το βράδι, άμα τον πιάσουν τίποτα δίψες για αίμα τον cheaplog. Επίσης, τις προβολές του ξεκινάει και το 22ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, ανοίγοντας με το Guilt (2009) του Βασίλη Μαζωμένου, όπως λέγαμε και χθες.

  2. verbal said

    Για τον Κυνόδοντα, τα περισσότερα απ' όσα είχα γράψει κι είχα πει εδώ κι αλλού σε διάφορες περιστάσεις κι αφορμές απ' την πρώτη φορά που το είδα στις Κάνες μέχρι την πρώτη φορά που δεν το είδα στις Νύχτες, μπορείς να τα βρεις και εν συντομία στο κείμενο πριν και στο κείμενο μετά τις νίκες των Κανών, που είχα γράψει για το Cineuropa. Για την ιστορία, κι αναγνωρίζοντας την ικανότητα και την άνεση με την οποία η ταινία υπερβαίνει τα ρεαλιστικά της ναρκοπέδια, η αδυναμία της να αντέξει σε ορθολογιστική προσέγγιση, δεν θα με άφηνε να περάσω το τεράστιο κενό που χωρίζει τα τέσσερα απ' τα πέντε αστέρια που του απένημε ο cinemad, αλλά συμφωνώ ότι χρειάζεται την πριμοδότηση ως όντως η σημαντικότερη η ελληνική ταινία της τελευταίας εικοσαετίας (και επαυξάνω θεωρώντας την ως μια απ' τις σπουδαιότερες ταινίες της παγκόσμιας παραγωγής γενικότερα), και ως αρκετά στριφνή στην εμφάνισή της ώστε να χρειάζεται ένα αβαντάρισμα για να πάει και κανένας κανονικός άνθρωπος να τη δει.

  3. cheaplog said

    Τελικά το Saw το Έκτο, όχι μόνο δεν έκανε δημοσιογραφική αλλά σήμερα ειδικά παίζει και μόνο γύρω στα μεσάνυχτα, για να μη προλάβει κανένας να βγάλει κριτική σε ψιλοανεκτά χρονικά όρια. Οπότε αν εμφανιστεί στις Μάζες θα είναι πια του χρόνου, από σπόντα.

  4. cheaplog said

    Για τον Κυνόδοντα, τον έχω δει κι εγώ ήδη δυο φορές όπως σχεδόν και ο καθένας που ασχολείται υπερσοβαρά με κινηματογράφο στην Ελλάδα, και έχω ήδη κάνει και αρκετές συζητήσεις με τον.. ανοιχτοχέρη verbal σχετικά (ή αλλιώς ούτε 4 αστεράκια δε θα 'βαζα). Αλλά από την άλλη, έχουμε γράψει αρκετές φορές ότι εκ των πραγμάτων είναι ταινία ορόσημο για τον ελληνικό κινηματογράφο ειδικά στον 21ο αιώνα, και φυσικά είναι ξεχωριστή έτσι κι αλλιώς, και από αυτή την άποψη είναι υποχρεωτική παρακολούθηση για όποιον θέλει να λέει ότι ασχολείται έστω και ξώφαλτσα.

    Τελικά λοιπόν, έστω και με επιφυλάξεις που κρατάμε την επιφύλαξη να τις αναπτύξουμε σε καμιά φάση, όλοι στις Μάζες προσυπογράφουμε το 5 στα 5. Και όποιον έχει αντιρρήσεις χωρίς να μπορεί στοιχειωδώς να τις στηρίξει, τον παρακαλούμε να αρκεστεί στο να βάλει τα δικά του αστεράκια (εκεί δίπλα στα δικά μας στη κριτική).

  5. Ζέτα Παπαδοπούλου said

    Οι κριτικές τα trailer έχουν δημιουργήσει μία φοβερή αναμονή. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα: Η ταινία παίζεται μόνο στην Αθήνα!

  6. writersblokc said

    Για την ταινία δε ξέρω, αλλά το τρειλερ ειναι απο τα πιο ομορφα/psycho που έχω δει. Αν κάνεις mute τον ήχο, χαλαρά την παίρνεις για ταινία του Haneke ή του Von Trier. Μ'αρέσουν τα χρώματα, πολύ ψυχρά και κρύα, ταιριάζει στην ατμόσφαιρα της ταινίας - ή εστω του τρειλερ. Με πρηζώσατε για τα καλά!

  7. verbal said

    Με ένα εξαιρετικό άνοιγμα που επιβεβαίωσε το ηλεκτρισμένο βάδισμά του προς τις αίθουσες, ξεκίνησε την πορεία του στις ελληνικές οθόνες ο Κυνόδοντας. Ανοίγοντας συγκρατημένα σε δύο αίθουσες για να μπορέσει να χτίσει κατάσταση μουρμουρίσματος στο κοινό της, η βραβευμένη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου έκανε τους αιθουσάρχες του ΑΣΤΥ και του Μικρόκοσμου να τρίβουν τα μάτια τους, μαζεύοντας 4.5 χιλ εισιτήρια σε τέσσερις μέρες, με δύο sold-out για κάθε αίθουσα, κάθε μία απ' τις δύο μέρες του Σαββατοκύριακου. Μεγαλεία που οι δύο αίθουσες αμφιβάλλω αν έχουν δει ποτέ. Κι αν και ο Κυνόδοντας δεν έχει τίποτα που να ταιριάζει να συγκρίνεις στις λίστες των Box Office, είναι, φαντάζομαι, άξιο σημείωσης, το ότι η ταινία προσγειώθηκε λίγες θέσεις πιο πάνω απ' το επίσης Κανωνιότικο Taking Woodstock του Ang Lee (που είχε ανοίξει με 4.1 χιλ εισιτήρια σε 15 αίθουσες) και μάζεψε 1.5 χιλ εισιτήρια περισσότερα απ' το Synecdoche, New York του Kaufman (που είχε ανοίξει με 3 χιλ σε 6 αίθουσες).

    Το μεγαλύτερο άνοιγμα της βδομάδας βέβαια, το έκανε η διχαστικά συμφιλιωτική Ψυχή Βαθιά του Παντελή Βούλγαρη, με 25 χιλ κόσμου να της κάνουν ποδαρικό σε 20 αίθουσες στην Αθήνα και άλλα 14 χιλ ζευγάρια πόδια να απλώνονται στις υπόλοιπες 28 αίθουσες που άνοιξε πανελλαδικά. Ο Βούλγαρης, με 38,9 χιλ εισιτήρια, σημείωσε το τέταρτο καλύτερο άνοιγμα ελληνικής ταινίας για φέτος (μετά τα Σούλα Έλα Ξανά - 80 χιλ, Πεθαίνω για Σένα - 60 χιλ και Όλα θα Πάνε Καλά - 42.3 χιλ), και σταμάτησε ακριβώς κάτω απ' τον άλλο... μαέστρο, Clint Eastwood, που με τη Gran Torino του είχε ανοίξει στις 39.1 χιλ σε 31 αίθουσες.

    Στα υπόλοιπα, οι Julie & Julia που όλοι περιμέναμε να μαζέψουν όλο το χαρτί, έμειναν αρκετά πίσω απ' τον Βούλγαρη, ανοίγοντας με 26 χιλ συνδετημόνες σε 42 αίθουσες πανελλαδικά (20.3 χιλ σε 25 αίθουσες στην Αθήνα), το Moon που συνάντησε την άρνηση αιθουσαρχών του κέντρου να παίξουν ταινία με έναν ηθοποιό, τα πήγε συμπαθητικούτσα μαζεύοντας 3.5 χιλ εισιτήρια σε 7 αθηναϊκές αίθουσες σχεδόν αποκλειστικά μουλτιπλεξιάρικες, ενώ απογοήτευσε με τις επιδόσεις του στην επαρχία, που με άλλες 6 αίθουσες δεν βοήθησε να ανεβάσει το γενικό σύνολο πέρα απ' τις 4.8 χιλ εισιτήρια. Η τρίτη ελληνική ταινία της εβδομάδας, το Στο Βάθος Κήπος (που ξεμύτισε για μερικά preview screenings την Παρασκευή και το Σάββατο μόνο και ανοίγει κανονικά σήμερα) μάζεψε μόλις πάνω από χίλιους θεατές σε 20 αίθουσες, ενώ η Κόλαση της Δρέσδης σε μία και μόνη αίθουσα κάπου στη Ζέα, δελέασε 245 θεατές. Απ' τις λίστες λείπουν οι δυο ταινίες της Spentzos, το τριδιάστατο Ocean World 3D και το μονοδιάστατο Saw VI, αφού η εταιρία αρνείται πεισματικά να ενημερώσει για το οτιδήποτε.

  8. verbal said

    Στα παλιότερα, η Ακαδημία Πλάτωνος διπλασίασε το άνοιγμά της κι ανέβασε το γενικό σύνολο στις 28.6 χιλ εισιτήρια, το Taking Woodstock δεν κατάφερε ούτε στο δεκαήμερό του να δελεάσει θεατές, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 50% για ν' ανέβει απ' τις 4 στις 6.8 χιλ σύνολο, το The Ugly Truth πέτυχε την καλύτερη επίδοση της βδομάδας (+27 χιλ) για να φτάσει τις 126.7 χιλ εισιτήρια, το Κακό στην Εποχή των Ηρώων φαίνεται ότι θα μείνει κοντά στις 20κάτι χιλ, έχοντας κολλήσει στις 18 χιλ στην τρίτη βδομάδα προβολής της, ενώ το Up, που έχει φτάσει τις 178.5 χιλ στο σύνολο, εξακολουθεί να κόβει δεκαχίλιαρα κάθε βδομάδα.

  9. cinemad said

    Ευγενική διόρθωση: στο ΑΣΤΥ γινότανε της ΠΟΡΝΗΣ για μήνες με τις «Ζωές των Άλλων», στο «Shortbus» είχαν υπάρξει παραστάσεις όπου έδιωχναν κόσμο και με το «Ανάμεσα στους Τοίχους» πέρσι πάλι έγιναν πυγμάχοι στα ταμεία οι Στεργιάκηδες. Και μην ξεχνάμε και τη σφαγή για εισιτήρια στο άνοιγμα της «Ψυχής στο Στόμα», που έπαιζε αποκλειστικά ο ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ. Προχείρως, αυτά ενθυμούμαι τώρα...

  10. writersblokc said

    Μεταφέρω από το Arts&Books, του βρετανικού Independent, με αφορμή το London Film Festival: "...and for more eclectic taste there is the controversial Un Certain Regard winner Dogtooth, directed by Greek provocateur Giorgos Lanthimos, a black comedy that features the most mundane sex scenes committed to celluloid, and focuses on a dysfunctional family searching for the animal inside them".

  11. verbal said

    Εν όψει της περιορισμένης διανομής του Κυνόδοντα (2009) στις Νεϋορκέζικες αίθουσες στο τέλος του μήνα, η Kino που τον έχει αναλάβει για τις αίθουσες πέρα απ' τον Ατλαντικό, έβγαλε χθες στα δίκτυα ένα καινούριο, τιγκαρισμένο στα spoiler trailer, που κάνει τον κύκλο του στις αμερικάνικες σελίδες, δεδομένης της ήδη τεράστιας πορείας της ταινίας στο εξωτερικό. Ο Κυνόδοντα (2009), του Γιώργου Λάνθιμου, που δεν χρειάζεται να σου θυμίσω ότι είχε κερδίσει το πρώτο βραβείο στο Ένα Κάποιο Βλέμμα στις Κάνες, αφού ενθουσίασε τους Γάλλους, μάζεψε αστεράκια και εισιτήρια και απ' τους Βρετανούς και προβλήθηκε στο London Film Festival. Χωρίς να σταματάει στο μεταξύ να κάνει τις βόλτες του απ' όποιο φεστιβάλ βρισκόταν μπροστά του, κερδίζοντας βραβεία στο Εστορίλ, το Σαράγεβο, το Sitges και τη Στοκχόλμη και μόλις στις 31 του Μάη, πρώτευσε στο Split Mediterranean Film Festival της Κροατίας ανάμεσα σε τίτλους όπως το Soul Kitchen (2009), το Ajami (2009), το Cell 211 και το Gainsbourg (2010). Κι έχοντας ήδη σημειωθεί ως μια απ' τις πέντε καλύτερες ταινίες του Toronto το Σεπτέμβρη και βραβευθεί στο Montreal, το πρώτο του πέρασμα στις ΗΠΑ, ο Κυνόδοντα το έκανε στις αρχές του χρόνου, με την προβολή του στο παραδοσιακά ελληνόφιλο φεστιβάλ του Palm Springs, ενώ στα μέσα του Μάρτη πέρασε από το SXSW και δυο βδομάδες μετά έκανε την πρώτη του βόλτα στη Νέα Υόρκη, για να συμμετάσχει στο New Directors/New Films του MoMA.

  12. verbal said

    Στην ημεδαπή απ' την άλλη, όπως ενδεχομένως είχες πάρει πρέφα, το σουξέ του Κυνόδοντα δεν πέρασε χωρίς τις συγκινήσεις του, πυροδοτώντας μια ιστορία που άρχισε να σούρνεται όχι πολύ μετά την βράβευση της ταινίας στις Κάνες, για το πώς το στόρι θυμίζει επικίνδυνα εκείνο της ημιαιωνόβιας μεξικάνικης ταινίας El Castillo de la Pureza (1973), του Arturo Ripstein, φήμη που είχε προσπαθήσει να ησυχάσει ο cimemad στην εκπομπή του, παίζοντας τα αποσπάσματα και επισημαίνοντας ότι οι διαφορές είναι σημαντικότερες απ' τις ομοιότητες. Το ζήτημα πήρε νέες διαστάσεις αθλιότητας πριν λίγο καιρό, όταν, σύντομα μετά το θρίαμβο της ταινίας στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, έφτασε στα inboxes τόσο της Ακαδημίας, όσο και των Ομιχλιστών, ένα mail προς γνώση για το πώς "αν η ταινία τελικά προταθεί για Όσκαρ, οι ανταγωνιστές του Κυνόδοντα θα τρίβουν τα χέρια τους" γιατί "η υποψηφιότητα και μόνο για Όσκαρ είναι χοντρή μπίζνα και θα συμμαχήσουνε όλοι εναντίον ενός δυνατού παίχτη για να τον πετάξουν έξω απ το παιχνίδι" και "Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΑΖΙ ΚΑΙ Η ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΡΕΝΤΙΚΟΛΟ ΔΙΕΘΝΩΣ" γιατί "με τι μούτρα θα στέλνουμε τις ταινίες μας σε διεθνή φεστιβάλ, όταν θα μας φωνάζουνε ΚΛΕΦΤΕΣ και θα μας έχουνε ΣΕ ΜΑΥΡΗ ΛΙΣΤΑ". Η επιστολή κλείνει με την απειλή ότι "αν [η Ακαδημία] δεν πάρει θέση" το μήνυμα θα προωθηθεί "σε 40 Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, σε μπλογκ, στην Αμερικανική και την Ευρωπαϊκή Ακαδημια Κινηματογράφου και στην εταιρία που έχει τα δικαιώματα της ταινίας του Ριπστάιν, μαζί με κόπιες των δύο ταινιών", όπως δηλώνει με "αγωνιστικούς, συναδελφικούς και ακαδημαϊκούς χαιρετισμούς" ο υπογράφων ως "ΕΝΑΣ ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ ΜΑΛΑΚΑΣ".

  13. verbal said

    Κύκλοι της Ακαδημίας που ταρακουνήθηκαν απ' το mail, δηλώνουν πλήρη άγνοια για το ζήτημα των ομοιοτήτων, στάση ενδεικτική είτε ανησυχητικής απόστασης απ' την πραγματικότητα, ή της απόστασης ασφαλείας από την διαφάνεια, που έχει επιδείξει και στο παρελθόν η Ακαδημία, όπως δεν χρειάζεται να σου υπενθυμίσω. Η πλευρά του Λάνθιμου απορρίπτει κάθε ενδεχόμενο επιρροής απ' την ταινία του Ripstein, που, γιατί όχι, μπορεί κάλλιστα να είναι και γεγονός (εδώ ολόκληρος Herzog δήλωνε άγνοια ύπαρξης της ταινίας του Ferrara όταν αναλάμβανε το remake του Bad Lieutenant), η Boo Productions όμως κατεβάζει τα βίντεο που προσπαθούν να στηρίξουν την άποψη του "προδομένου μαλάκα" σε μια άκομψη τακτική προστασίας του έργου της.

  14. verbal said

    Ακόμη όμως κι αν πρόκειται για έμπνευση/διασκευή που δεν αναγνωρίζεται, η μη αναγνώριση είναι χαρακτηριστικό αποκλειστικά του χαρακτήρα του εμπνευσμένου και ουδόλου του ίδιου του αποτελέσματος της έμπνευσης, που μπορεί να έχει τόσο απόσταση από τον χαρακτήρα του δημιουργού του, όση έχουν και οι ταινίες του Roman Polanski από τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. Και το θέμα που έψαχνε άνθρωπο να το βγάλει προς τα έξω, τον βρήκε στην ίσως πιο νανουριστική πένα της εγχώριας κινηματογραφικής γραφής, αυτήν του Νίνου Φενέκ Μικελίδη, που το ξεπέταξε σε δυο παραγράφους χαρακτηριστικής αναμάσησης αυτονόητων, δίνοντας τίτλο σ' ένα μη-νέο κι αμελώντας το πραγματικό ενδιαφέρον μιας ιστορίας που δεν απέχει πολύ απ' το να χαρακτηριστεί προβοκάτσια: το ποιος την υποκινεί. Κάτι στο οποίο οι Μάζες επιφυλάσσονται να εμβαθύνουν και να επανέλθουν, αν χρειαστεί.

  15. cheaplog said

    Το θέμα της "αντιγραφής" όσο το ανακυκλώνει κανένας τόσο εξυπηρετεί τους στόχους όσων το ξεκίνησαν, στον κάθε άσχετο μένουν μόνο οι ομοιότητες και οι συνωμοσιοθεωρίες. Είναι από τη μια ίδια φάση με τα ζώδια και τις χαρτορίχτρες, σε πέντε χιλιάδες "μαντεψιές" πέφτουν τόσο έξω που προσγειώνονται σε άλλο πλανήτη, μία να πλησιάζει τη πραγματικότητα αυτή σου μένει. Και από την άλλη αυτή η τάση να κατηγορείς για όλα τα κακά της μοίρας σου τους άλλους που σε κάνει να υιοθετείς εύκολα οποιαδήποτε υποψία μυστικής υπεροργανωμένης υπουλίας του σύμπαντος (και να κρατάς τις μισομαντεψιές να τις επιβεβαιώνουν).

    Σε ιδιωτικό e-mail είχα σημειώσει τα παρακάτω, όσο ακόμα κινούνταν το θέμα, τιποτάλλο προσωπικά δεν έχω να προσθέσω, κι αυτά πολλά ήταν τώρα που τα ξαναβλέπω.


    πριν 4-5 μέρες βγήκε το τρέιλερ των amours imaginaires http://lesamoursimaginaires.com/
    διάβασα κάτι άπειρα σχόλια ότι αντιγράφει τον truffaut, τον bertolucci, τον honoré. γιατί? γιατί έχει τριολέ στο κρεβάτι. στη πραγματικότητα από το τρέιλερ φαίνεται ότι η ταινία δεν έχει σχέση με nouvelle vague, άμα θες να βρεις επιρροές βρίσκεις από almodovar και jeunet

    η pureza βασίστηκε λέει, σε πραγματική ιστορία στο μεξικό. την ίδια ιστορία την είχε κάνει νωρίτερα άλλος μυθιστόρημα, άλλος θεατρικό. η ταινία δεν έχει credits ούτε στο μυθιστόρημα, ούτε στο θεατρικό, αλλά φαντάζομαι δε τη κατηγόρησε κανένας για αντιγραφή http://es.wikipedia.org/wiki/El_castillo_de_la_pureza

    το τριολέ δεν είναι καινούρια ιστορία. οι οικογένειες που κρατάνε τα παιδιά τους κλεισμένα δεν είναι καινούρια ιστορία. ο κυνόδοντας μέχρι ότι πρωτοτυπεί στο κλείσιμο μπορείς να πεις, γιατί όλοι οι υπόλοιποι χρησιμοποιούν υπόγεια, και στις ταινίες και στη ζωή. το βίντεο είναι υπερβολικό stretch, αισθητικά και τεχνικά οι σκηνές δεν έχουν σχέση, ούτε καν θεματικά. μια γυναίκα είναι καθισμένη στο κρεβάτι για να πάρει τηλέφωνο, μια άλλη κάθεται στο κρεβάτι να φάει σοκολοτάκια ή ότι άλλο, είναι η γυναίκα καθισμένη στο κρεβάτι παγκόσμια πατέντα?

    γενικά, για να μη κάθομαι να γράφω κατεβατά, η μεξικάνικη ταινία είναι από αυτές που άμα τις έχεις δει, λες ότι είχαν παρόμοιο θέμα άμα γράφεις κριτική. κι αυτό για να εξετάσεις πως προσεγγίζει το θέμα ο κάθε δημιουργός. το να πάρω το βίντεο για το hanging on the telephone (http://www.youtube.com/watch?v=Lnh_U5BXZiY) και να βρω που το αντιγράφει η lady gaga στο telephone δεν έχει και πολύ νόημα.

  16. Βάκχος said

    Παιδιά καλό είναι να μιλάμε γενικότερα περί τέχνης και επιρροών αναφερόμενοι ακατάπαυστα σε παραδείγματα αλλά να δούμε λίγο τα στοιχεία που έχουμε.
    Δεν υπάρχει σε καμιά ισπανόφωνη (και σε αρκετές αγγλόφωνες) παρουσίαση της ταινίας του Canino οπού να μη συζητιέται το θέμα του "el Castillo de la Pureza" (βασισμένο στο βιβλίο "La carcajada del gato"). Αν θέλετε μπορώ να σας παραθέσω έναν αμέτρητο κατάλογο μπλοκ.
    Παιδιά σας το λέω ειλικρινά, όλοι υπονοούν ότι έχουμε να κανουμε με αντιγραφή. Επίσης υπογραμμίζουν πως ο Λάνθιμος δεν άλλαξε σχεδόν τίποτα ούτε καν τη σύνθεση της οικογενείας και το σενάριο του παίζει τη γάτα με το ποντίκι (δεν αναφέρω στη τύχη τα ζώα) με αυτό του Ripstein. Τι σίγουρο είναι ότι όλοι στην Αμερική θα κάνουν το λογοπαίγνιο με το πρώτο συνθετικό του ονόματος του Μεξικανού που παραπέμπει στο Rip-off!
    Δεν ξέρω αν θα τη κόψουν από τα ΟΣΚΑΡ το σίγουρο είναι ότι μπορούν ευγενικά να τη πετάξουν έξω.

    Έχω την εντύπωση ότι αυτό που προβληματίζει τους περισσότερους ξέροντας την ελληνική πραγματικότητα είναι για το αν το Dogtooth ήταν too good to be true!

    ΥΓ Αν μπορώ να πω και γω την άποψη μου περί καλλιτεχνικής επιρροής θα έλεγα ότι αυτί τη λέξη μπορούμε πιο εύκολα να τη χρησιμοποιήσουμε για τη Στρέλλα ή το Μαύρο Λιβάδι που σίγουρα δεν είναι αντιγραφές όπως δεν ήταν και καμιά ταινία του Αγγελόπουλου (για να χρησιμοποιήσω ένα χιλιοειπωμένο βραβευμένο όνομα).

  17. cheaplog said

    Ο Κυνόδοντας άνοιξε αυτή τη βδομάδα στην Αμερική, σχετικά απογοητευτικά, με καμιά χιλιαριά εισιτήρια σε δυο αίθουσες. Παρολαυτά έσκισε στις κριτικές (one of the five best scores in criticWIRE history όπως λέει και το indieWIRE), οπότε δύσκολα θα τον ξεχάσει εκεί κανένας μέχρι τα βραβεία και τις λίστες του χειμώνα.

  18. Anonymous said

    Oraia ego den eimai kritikos kinimatografou, alla san theatis...einai i megaliteri paparia ever pou exei bgei...AN einai dinaton na leme oti auti i tainia itan oraia...ti prospathouse na perasei akribos??? ean paroume tin ipothesi oti kati tetoio mporouse na ginetai se mia pragmatiki koinonia...ti tha apoginoun ta paidia auta otan oi goneis tous me to kalo pethanoun?? giati tha pethanoun...

    Lonely

  19. Anonymous said

    Το Παραπάνω Σχόλιο Γιατί Δεν Έχει Σβηστεί Ακόμα Ρε Παιδιά? Όταν Δεν Μπορείς Να Τεκμηριώσεις Την Άποψή Σου ΣΩΣΤΑ Και Τοποθετείς Χίλια "Αν" Σε Μια Ταινία Της Οποίας Ο Σουρεαλισμός Είναι Κύριο Συστατικό, Καθώς Και Την Εφαρμογή Του Τρόπου "Ανάθρευσης" Των Παιδιών Στην... Πραγματικότητα, Απλώς Πήγες Να Παρακολουθήσεις Λάθος Ταινία... Αυτή Η Ταινία Δεν Είναι Πάρε Να'Χεις Και Είναι Λογικό Να Μην Την Εκτιμήσει Το Πάρε Να'Χεις Κοινό... Επίσης Δεν Είναι Ό,τι Δεν Μπορούμε Να Κατανοήσουμε "Παπαριά"... Αυτό Μας Κάνει Από Αργούτσικους ΓΕΛΟΙΟΥΣ... Και Δε Λέμε Ότι Η Ταινία Ήταν "Ωραία" (Τι Σκατά, Εκδρομούλα Με Το Σχολείο Σας Πήγαν Και Σου Κακοφάνηκε?) Όσο Για Τις Πιθανές Ερμηνείες Της, Διάβασε Και Λίγο Το Review ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ Και Θα Αντικρίσεις Μερικές Γραμμένες...

  20. Ευγενία said

    Η διαστροφή της ανωμαλίας.... αφού τρως στην μάπα τον σουρεαλισμό της οικογένειας τούτης, λες δεν μπορεί κάπου κάπως, κάποιο νόημα έχουν όλα αυτά, που δεν έχουν, για να δώσεις μια λογική εξήγηση, που δεν υπάρχει. Να δεχτώ πως με το "παράλογο" της υπόθεσης, τι μπορεί να περίμενες, αλλά θα μπορούσε το τέλος να είχε το κάτι παραπάνω για να μην πεις "αυτό ήταν;"!
    Σεναριακά, σίγουρα πρωτοτύπησε και για αυτό ίσως να ήταν και ένας λόγος που έφτασε ως την υποψηφιότητα των Oscars, αλλά προσωπικά, αηδίασα!

  21. cheaplog said

    Για την ιστορία, ο Κυνόδοντας έκλεισε τη πορεία του, μπαίνοντας σε πάρα πολλές κριτικές λίστες του 2010 σε όλο τον πλανήτη (ειδικά στις αγγλόφωνες περιοχές), και πολύ ψηλά σε αυτές, όπως περίπου είχε κάνει και στις Κάνες και στο Τορόντο. Σαν αποτέλεσμα, και αρκετά εκπληκτικά (αφού κάθε άλλο παρά συμβάδιζε με τα γούστα της αμερικάνικης Ακαδημίας), έφτασε μέχρι και τις οσκαρικές υποψηφιότητες, σαν ταινία που δε μπορούσε να αγνοηθεί. Αλλά φυσικά, έμεινε με άδεια χέρια στην απονομή.

    Η ταινία έγινε στο ενδιάμεσο στόχος απίστευτου μίσους.. στην Ελλάδα. Το γιατί ας το συμπεράνει ο καθένας μόνος του, παραπάνω έχουν δημοσιευτεί κάποια ενδεικτικά σχόλια, πολλά περισσότερα έμειναν αδημοσίευτα, κανένα δε πρόκειται να δημοσιευτεί πλέον αν δεν έχει κάτι καινούριο να προσθέσει.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.