Κάνες 2009: Τα βραβεία


Ο Michael Haneke τιμήθηκε με τον φετινό Χρυσό Φοίνικα για το Weiße Band (2009) του, στη λήξη του 62ου φεστιβάλ των Κανών, μια λήξη της οποίας η τελετή απέδειξε ότι φέτος η διοργάνωση είχε πολύ περισσότερα βραβεία να μοιράσει απ' ότι ταινίες που να τα αξίζουν, με αποτέλεσμα οι μισές τουλάχιστο απονομές να συνοδευτούν από γιούχες.

Το μεγάλο βραβείο έδωσε στον σκηνοθέτη η Isabelle Huppert, πρόεδρος στη φετινή επιτροπή και πρωταγωνίστρια στη Δασκάλα του Πιάνου (2001) του (Haneke) που είχε μισοσκουπίσει τις απονομές στη Croisette οχτώ (8) χρόνια νωρίτερα αλλά χωρίς να καταφέρει τη σημαντικότερη τότε. Η ταινία, που κατατρομοκρατεί και πάλι τη σύγχρονη μπουρζουαζία όπως αναφέρει χαρακτηριστικότερα απ' όλους το AFP, κουβάλαγε τη κατάρα της κριτικής αποδοχής από τη Πέμπτη, ενισχυμένη από χτες και με το βραβείο FIPRESCI (τιμή που είχε λαβει και το Caché (2005) για να περιοριστεί στη συνέχεια στο βραβείο σκηνοθεσίας). Παρολαυτά, η εκλεκτική συγγένεια του Haneke με την Huppert του βγήκε στο τέλος συν, αντί για μείον όπως υπολογίζαμε αρκετοί χωρίς να υπολογίζουμε παράλληλα και τη βοργιαστική ευρωπαϊκή παράδοση αιώνων και δη και στα καλλιτεχνικά -- οι φήμες φουσκώναν όλη τη βδομάδα ότι οι διαφωνίες και οι συμπάθειες μέσα στην επιτροπή ήταν έντονες, το αποτέλεσμα έδειξε ότι επικράτησε σχετική συμμόρφωση με τις απέξω γνώμες, και μπορείς να φανταστείς ποιοι συμβάλλανε περισσότερο σε αυτό. Το Weiße Band είχε πουληθεί για αμερικάνικη διανομή (στη Sony Classics) με το που προσγειώθηκε στις Κάνες, πράγμα που αυτόματα το έβαλε στη κατηγορία ενδιαφέροντος και για το ευρύτερο κινηματογραφόφιλο κοινό, μαζί με το Bright Star (2009) της Jane Campion που είχε μαζέψει υποψήφιους αγοραστές πολύ νωρίτερα και στις Κάνες ξεκίνησε ουσιαστικά την οσκαρική του καμπάνια.

Το Μεγάλο Βραβείο (Grand Prix) και δεύτερο σε σημασία μετά το πραγματικό μεγάλο βραβείο, πήρε ο Jacques Audiard για τον Un Prophète (2009), παραγωγή που έκανε τους Γάλλους να τη συγκρίνουν ξανά και ξανά (και ξανά) με τους Goodfellas (1990) του Scorsese, και τους αλλοεθνείς να τη βρίσκουν πολύ καλή σε σχέση με τις υπόλοιπες αλλά λειψή ακόμα και σε σύγκριση με τα Gomorra (2008) του Garrone. Τρίτο βραβείο, μεγάλο σύμφωνα με τη σειρά απονομής, και τιμητικό για τη θρυλική του καριέρα και ακόμα περισσότερο για το γεγονός ότι ζει ακόμα, πήρε ο 90άρης Alain Resnais για τα Herbes Folles (2009), και μάλλον με το σκεπτικό ότι αν έπαιρνε οποιοδήποτε άλλο (όπως ακούγονταν), τότε θα μάζευε και τα περισσότερα boos. Μεγάλο αντι-βραβείο δόθηκε για πρώτη φορά από τη χριστιανική "οικουμενική" επιτροπή, στον Αντίχριστο (2009) του Lars von Trier, γιατί "προτείνει ότι η γυναίκα πρέπει να καεί παλουκωμένη για να μπορέσει ο άνθρωπος να ορθοποδήσει", πράγμα το οποίο προτείνουν και οι Μάζες και όλες οι θρησκείες από αρχαιοτάτων χρόνων αλλά τείνει να ξεχαστεί στον 21ο αιώνα.

Το κλίμα στις Κάνες δεν ήταν καλό από την αρχή, τα ξενοδοχεία ψάχναν κόσμο μέχρι τις τελευταίες μέρες, η αμερικάνικη βιομηχανία ενδιαφέρθηκε ελαχιστότατα να παρουσιαστεί, το διαγωνιστικό έγινε λίστα μπουγάδας για να προσελκύσει τους υπόλοιπους. Και το 'φαγε και ο γάιδαρος, με τη μεγάλη επιτροπή να έχει για τέταρτη φορά στην ιστορία Madame la Présidente και για πρώτη γυναικεία πλειοψηφία (5-4) για να χάσει φυσικά τον μπούσουλα, και με τους συνηθισμένους από πέρσι πολύ μικρούς ενδιαφερόμενους (Sony Classics, IFC Films) να αγοράζουν και ελάχιστα από πάνω. Στα, ιδιαίτερα ενισχυμένα φέτος, περιφερειακά κυριάρχησε, όπως ήδη είπαμε, ο Κυνόδοντας (2009) του Γιώργου Λάνθιμου, μια από τις καλύτερες ταινίες όλης της διοργάνωσης και μεγαλύτερη διάκριση για την Ελλάδα τη τελευταία δεκαετία. Στο Ένα Κάποιο Βλέμμα είχε πανίσχυρο αντίπαλο τον Ρουμάνο Corneliu Porumboiu και το Politist, Adjectiv (2009) του, ενώ αξιοσημείωτο είναι και το σάρωμα του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών από το J'ai Tué ma Mère (2009) του Xavier Dolan-Tadros, παρά τη παρουσία κάποιων αμερικάνικων παραγωγών, ακόμα και μεγέθους Coppola.


Previously on Movies for the Masses: Deutscher Filmpreis 2009: Οι νικητές

6 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Το θέμα γράφει ότι συνεχίζεται αλλά ειλικρινά δε νομίζω ότι θα.. βρω το κουράγιο να το συμπληρώσω ποτέ. Για τα υπόλοιπα βραβεία και το ότι τα πήρε οποιοσδήποτε πολύ είναι, και γράψαμε αρκετά όχι και τόσο σημαντικά στη διάρκεια του φεστιβάλ. Αν δε το πρόσεξες μέχρι τώρα, μια προσπάθεια για περίληψη ανά ημέρα υπάρχει κάτω από το θέμα της ανακοίνωσης του διαγωνιστικού: Κάνες 2009: Το επίσημο πρόγραμμα.

  2. cheaptalk said

    Και η φωτογραφία επίσης είναι προσωρινή μέχρι να αποδειχτεί μόνιμη. Πάντα προσπαθούμε να βάζουμε κάτι από την απονομή (και όχι από το photocall που ακολουθεί), όμως δε βρήκα κάτι καλό άμεσα.

  3. cheaptalk said

    Το θέμα, που ανέβασαν και οι φίλοι του Yupi.gr, το συμπλήρωσα μόνο και μόνο για να αναφέρω, για την ιστορία, και τον Κυνόδοντα του οποίου τη βράβευση βιντεοκάλυψε σχεδόν σε πραγματικό χρόνο ο verbal (και με instant reaction) το Σάββατο. Την αρχική φωτογραφία την άλλαξα, αν και δε βρήκα καμία αισθητικά καλύτερη, για λόγους.. αρχής όπως εξήγησα.

  4. cheaptalk said

    Πολλά παραπάνω από τις πέντε γραμμές την ώρα που του 'βαζα λινκ, έχει πια και το αντίστοιχο θέμα του Variety. Που πλέον αναφέρει, εκτός από τις γιούχες, και τις φήμες για τις κόντρες στην επιτροπή, και την έμμεση παραδοχή τους από την Huppert, και τις κατηγορίες των υπολοίπων μελών ότι τους έκανε υποδείξεις. Εξακολουθεί πάντως να παραλείπει το μουρμουρητό που συνόδευσε τον καλύτερο γυναικείο στη Charlotte Gainsbourg, μουρμουρητό που μάλλον δεν είχε στόχο τα τακούνια 50 πόντων που φόραγε κάθε φορά που πάταγε το κόκκινο χαλί.

  5. cheaptalk said

    Αν ακόμα έχεις μια απορία για τα υπόλοιπα βραβεία, ο Δημήτρης Δανίκας στα ΝΕΑ, προτίμησε λογικά να ασχοληθεί με τον Κυνόδοντα αλλά έκανε και τη πιο περιγραφική σύνοψη:

    "Δηλαδή ο αυνανισμός χάρισε στην Γκενσμπούργκ το βραβείο ερμηνείας. Ο τεμαχισμός μιας πόρνης έδωσε το βραβείο σκηνοθεσίας στον Φιλιππινέζο Μεντόζα. Το κατούρημα του χαλιού, το ειδικό βραβείο στη Βρετανίδα Αντρέα Άρνολντ. Good night and good luck!"

  6. cheaptalk said

    "It felt like the director had no idea how to do it and picked up a camera and was shooting the first movie of history. The 45-minute scene in the car where nothing happens I thought was incredible."

    Η Asia Argento εξηγεί γιατί έδωσε το βραβείο σκηνοθεσίας στον Mendoza. Χωρίς πλάκα.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.