Sideways - Review

Sideways - Πλαγίως
**** (4/5)
Σκηνοθεσία: Alexander Payne
Σενάριο: Alexander Payne, Jim Taylor, Rex Pickett (τη νουβέλα)
Παίζουν: Paul Giamatti, Thomas Hayden Church, Virginia Madsen, Sandra Oh

Θα μου άρεσε να ξεκινήσω να μιλάω για την ταινία σα να ήταν ένα μπουκάλι κρασί, και να χρησιμοποιήσω λουσάτες λέξεις για αρώματα και πυκνότητες και γεύσεις και άλλα σχετικά, αλλά δυστυχώς, δεν ξέρω καμία. Δηλαδή εντάξει, ξέρω μερικές, αλλά δε νομίζω ότι φτάνουν. Να, ας πούμε, δεν ξέρω ποιος είναι ο ελληνικός όρος για το wine country…

Περιφραστικά πάντως, το wine country της California είναι επαρχιακή περιοχή της οποίας τεράστιες εκτάσεις είναι αφιερωμένες στην καλλιέργεια διαφόρων ποικιλιών σταφυλιού, με σκοπό την παραγωγή κρασιού. Επίσης είναι το μέρος όπου ο Miles (Giamatti), ένας κακόμοιρος, αποτυχημένος, αντικοινωνικός, μηδενικής αυτοεκτίμησης αλλά μεγάλου πάθους για το καλό κρασί τύπος, σκοπεύει να ξεναγήσει τον φίλο του Jack (Hayden Church), έναν αρρενωπό, ελαφρόμυαλο άντρα στο ζενίθ της ακόρεστης σεξουαλικότητας που συνοδεύει τη μέση ηλικία του. Για τον Miles, η εκδρομή στα μυστικά της οινογνωσίας θα είναι το bachelor party και το δώρο του στον Jack, τον οποίο και θα παντρέψει άμα τη επιστροφή τους. Για τον Jack, το ποιο κρασί είναι φρουτώδες και ποιο έχει έντονη οξύτητα, είναι παντελώς αδιάφορο. Θέλει να νιώσει χαρές στα σκέλια του, για να σιγουρευτεί ότι είναι έτοιμος να παντρευτεί. Κι εδώ μπαίνουν οι δυο γυναικείοι χαρακτήρες, η πηγή των προβλημάτων και ενδεχομένως της λύτρωσής τους.

Το Sideways είναι η νέα ταινία του Alexander Payne, του (ναι, ελληνοαμερικάνου) σκηνοθέτη που πριν από δύο χρόνια μας χάρισε τον κομμένο και ραμμένο για Όσκαρ μαραθώνιο χασμουρητών Σχετικά με τον Schmidt, που ένας φίλος περιέγραψε με τη γλαφυρή φράση: «μέχρι να τελειώσει, έχεις βγει στη σύνταξη».

Μετά την παραπάνω παράγραφο, πάω στοίχημα ότι οι μισοί από ‘σας έχετε αρχίσει να χτυπάτε το κεφάλι σας στην οθόνη, ενώ από τους άλλους μισούς κάνας-δυο συμφωνείτε και οι υπόλοιποι απλά δεν είχατε δει την ταινία.

Πέρα απ’ τους ρυθμούς του όμως, ο Payne (που μαζί με τον Jim Taylor είχαν γράψει και το σενάριο του Jurassic Park III, ό,τι κι αν μπορεί να σημαίνει αυτό) στον Schmidt είχε επιδείξει την εξαιρετική του ικανότητα να χειρίζεται χαρακτήρες, να τους αναλύει σε βάθος και να αναδεικνύει μικρές χαρακτηριστικές πτυχές που, σαν την άκρη ενός φιόγκου, τραβώντας ‘τες σου αποκαλύπτουν ξαφνικά το υπέροχο δώρο που κρύβουν από κάτω τους.

Η αγάπη των δύο σεναριογράφων για τους χαρακτήρες τους, λάμπει στο Sideways όπως οι ζουμεροί καρποί του Pinot στον ήλιο της California (αρχίσαμε…) και είναι αυτή η αγάπη που δίνει την παιχνιδιάρικη, άλλοτε γλυκιά κι άλλοτε πιπεράτη γεύση στην ταινία. Ο Miles κάτω από το αξιολύπητο παρουσιαστικό του, σε μαγεύει τόσο όταν μιλά γι’ αυτό που πραγματικά αγαπά, που νιώθεις ότι αυτό που πραγματικά τον κατατρώει είναι η μοναξιά της ιδιοφυΐας του, κι ας είναι πολύ ταπεινός για να το παραδεχτεί. Όσο για τον Jack, εντάξει, νομίζω όλοι ξέρουμε από έναν τέτοιον.

Οι ρόλοι αυτοί, δε θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν καλύτερα από άλλους ηθοποιούς, αλλά πάλι, ο Payne έχει κι αυτό το χαρακτηριστικό: να αναθέτει ρόλους σε ανθρώπους με τη δυνατότητα να μη σου επιτρέπουν να φανταστείς άλλον στη θέση τους. Ο Giamatti μετά και την ερμηνεία του στο περσινό American Splendor αρχίζει να σχηματίζει ένα σερί από εξαιρετικά αποτελεσματικές ερμηνείες –αν και θα έπρεπε να προσέξει λίγο τη μανιέρα-, ενώ ο Church, όντας ο ίδιος πρώην επιτυχημένος ηθοποιός σαπουνόπερας που έχει πέσει στην ανεργία, όπως και ο ρόλος του δηλαδή, είχε ένα προβάδισμα.

Η δε Virgnia Madsen, το ερωτικό ενδιαφέρον του Miles, στην πιο σπαραχτική σκηνή της ταινίας εμποτίζει τα λόγια της με τέτοια αμεσότητα και ειλικρίνεια που δεν αποκλείεται να τη δούμε στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ το Φλεβάρη. Αγκαζέ με τον Giamatti βέβαια, που μάλλον έχει εξασφαλίσει άλλη μια υποψηφιότητα, έχοντας ήδη μαζέψει ένα σωρό υποψηφιότητες σε βραβεύσεις ενώσεων κριτικών, Χρυσές Σφαίρες και λοιπά βραβεία.


Ae Fond Kiss - Review

Ae Fond Kiss – Ένα τρυφερό φιλί
(3/5)
Σκηνοθεσία: Ken Loach
Σενάριο: Paul Laverty
Πρωταγωνιστούν: Atta Yaqub, Eva Birthistle


O Ken Loach, ο σκηνοθέτης του στρατευμένου σινεμά, αφήνει τους άνεργους, τους μετανάστες και τους αλκοολικούς για να καταπιαστεί με μια ερωτική ιστορία, προκαλώντας αρχικά έκπληξη σε όσους παρακολουθούν ανελλιπώς τη δουλειά του. Μια ταινία του Loach τόσο διαφορετική θεματολογικά... αλλά τόσο Loach τελικά. Γιατί αυτή η ιστορία αφορά τον αντίθετο με όλες τις πιθανότητες έρωτα μιας καθολικής Βρετανής και ενός Πακιστανού (αν και πρωτοεμφανιζόμενοι, οι νεαροί ηθοποιοί, είναι άψογοι στους ρόλους τους), λογοδοσμένο με μια ομοεθνή του, που δεν την έχει δει ποτέ.

Οι οικογενειακές πιέσεις και η θρησκευτική αναλγησία είναι θέματα που βγάζουν την ταινία έξω από τα γεωγραφικά της σύνορα, και που ο Loach μπορεί να διευθετήσει χωρίς δυσκολία, κρατώντας τις λεπτές ισορροπίες: χωρίς να είναι απαισιόδοξα σεξπηρικό ή αναίτια δραματικό, έχει τις σωστές δόσεις έρωτα, πόνου και κοινωνικού προβληματισμού, χωρίς να παίρνει το μέρος ούτε της μίας ούτε της άλλης πλευράς, ίσως μόνο της αγάπης. Περίεργο στ’ αλήθεια να βγει τόσο ρομαντική μία ταινία του Loach, αλλά αυτή είναι και η απόδειξη πως ένα τηλεοπτικό άρλεκιν μπορεί μέσα από την ματιά ενός αξιόλογου σκηνοθέτη να γίνει ένα πραγματικά τρυφερό φιλί.

2004 Top 10

Η πρωτοχρονιά, εκτός από τον Αι Βασίλη και τα δώρα, φέρνει και τις λίστες. Ιδού και το δικό μου top 10 των ταινιών του 2004 χωρίς πολλά-πολλά. Αναμένω σχόλια, εντάσεις, παρατηρήσεις.

1. Old Boy
Το αριστούργημα της χρονιάς, μια ελεγεία βίας από την Κορέα, με σκηνοθεσία που βγάζει μάτια, soundtrack που κόβει αυτιά, σενάριο που τινάζει μυαλά στον αέρα, και ένα πεντάλεπτο μονόπλανο ανελέητο αιματοκύλισμα που σου παίρνει τη μαγκιά. Παίζεται ακόμη στο ΑΤΤΙΚΑ, καλύτερα να μην το χάσετε.

2. Big Fish
Η μεγάλη επιστροφή του Tim Burton με ένα από τα καλύτερα χαρμάνια χιούμορ και συγκίνησης που έχει πετύχει ποτέ, αμπαλαρισμένο με την ανυπέρβλητη παιχνιδιάρικη ματιά του. Ίσως το καλύτερο παραμύθι ενός από τους πιο ιδιαίτερους παραμυθάδες του αμερικανικού σινεμά.

3. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Η πεμπτουσία των αντισυμβατικών ρομάντζων, ειπωμένη με τον ευφυή, αφηρημένο κωμικό τρόπο του διαβόητου σεναριογράφου Charlie Kaufman, με την καλύτερη ίσως ερμηνεία του Jim Carrey ever. Κρίμα που το ότι βγήκε τόσο νωρίς στη σαιζόν, ίσως του στερήσει την πορεία που του αξίζει στα επερχόμενα Όσκαρ.

4. Head/On
Έτερο αντισυμβατικό ρομάντζο, γερμανόφωνο αλλά τουρκοτραφές, το εκρηκτικό Head On του Γερμανού Fatih Akin ήταν μια από τις καλύτερες ταινίες που έπαιξαν φέτος οι Νύχτες Πρεμιέρας. Η μεγάλη του διάρκεια ίσως κουράσει, αλλά όχι γιατί θα βαρεθείτε, αλλά γιατί δεν θα αντέξετε το επιθετικό του νεύρο.

5. Bad Education
Με διαφορά η καλύτερη ταινία του Αλμοδοβάρ, μιας και είναι η πιο αντι-αλμοδοβαρική του. Σε διαφορετική περίπτωση δε νομίζω ότι θα την έβαζα στο top 10 μου, αλλά με το πολυεπίπεδο σενάριο, την εκπληκτική κάντε-με-σταρ ερμηνεία του Gael Garcia Bernal, και την τόσο ώριμη σκηνοθεσία, κερδίζει φαν και μη του Ισπανού σκηνοθέτη.

6. Spider-Man 2
Άλλη μια μεγάλη απόδειξη του ότι οι uber-cult δημιουργοί μπορούν να γίνουν οι καλύτεροι αναμορφωτές του θεαματικού Hollywood (βλ. Peter Jackson στον Άρχοντα, και Sam Raimi εδώ). Κι αν δεν υπήρχε ο Batman, το σοκολατάκι τεστοστερόνης με την κοκκινομπλε στολή θα ήταν αναμφίβολα ο αγαπημένος μου υπερήρωας

7. Shrek 2
Η ταινία που με έκανε να πιστέψω στη δύναμη του animation…

8. The Incredibles
…και η ταινία που με άφησε με ανοιχτό το στόμα, με τις δυνατότητες του animation.

9. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Το τρίτο μέρος του franchise είναι αυτό που με έφτασε πιο κοντά στο να γίνω… Potter-ας (τουτέστιν, ψυχωτικός με τον μικρό μάγο), και το μοναδικό από τα τρία που έμοιαζε με κανονική ταινία. Εύσημα στον Alfonso Cuaron για τη σκοτεινή ατμόσφαιρα και την ενηλικίωση της σειράς.

10. Αληθινή Ζωή
Η πιο αληθινή, εμπνευσμένη και ζωντανή ταινία της χρονιάς (μετά το CCTV που τυπικά δεν μπορεί να μπει στη λίστα μιας και οι διανομείς μας το φυλάνε για μερικούς μήνες αργότερα). Σε κάνει να νομίζεις πως το ελληνικό σινεμά μπορεί και να υπάρχει.

Alfie - Review

Alfie
(3/5)

Σκηνοθεσία: Charles Shyer
Σενάριο: Charles Shyer
Πρωταγωνιστούν: Jude Law, Susan Sarandon, Marisa Tomei

Ο αγγλοτραφής, περιζήτητος εργένης με το όνομα Alfie, δώρο Θεού στις γυναίκες, περιφέρεται στο Manhattan καίγοντας καρδιές μέχρι να καεί η δική του.

Στις περιπτώσεις των remakes, συνήθως υπάρχει ένα βασικό κριτήριο ικανό να τους δώσει λόγο ύπαρξης: είναι αρκετά ενδιαφέροντα ή/και διαφορετικά ώστε να μπορούν να σταθούν χωρίς την ύπαρξη των πρωτοτύπων; Ο Alfie όμως, είναι λίγο ιδιαίτερος, μιας και το στυλ της –κάτι πολύ βασικό για τη συγκεκριμένη ταινία- είναι χωρίς καμία αμφιβολία πιο φρέσκο και ζωντανό απ’ αυτό του ’66, όμως ο Shyer μάλλον ξέχασε να φέρει στο 2000 και το σενάριό του.

Πάντως, εξασφάλισε ένα αχτύπητο ατού: τον Jude Law. Εκτός από ακαταμάχητος κούκλος με ανυπέρβλητο στυλ, ο χαρακτήρας του Alfie του ταιριάζει γάντι. Ο άνθρωπος έχει ταλέντο, και σηκώνει όλη την ταινία στην πλάτη του, με την εκτυφλωτική γοητεία του να σκεπάζει τους κλισαρισμένους χαρακτήρες και το επιφανειακό, αφελές σενάριο.

Shark Tale Review

Shark Tale – Ο Καρχαριομάχος

** (2/5)

Σκηνοθεσία: Bibo Bergeron, Vicky Jenson, Rob Letterman

Σενάριο: Rob Letterman, Damian Shannon, Mark Swift, Michael J. Wilson

Παίζουν (φωνές): Will Smith, Robert De Niro, Renee Zellweger, Angelina Jolie, Jack Black

Για να ε ίμαι ειλικρινής, δεν νομίζω ότι υπάρχει τρόπος να είναι κανείς απόλυτα αντικειμενικός απέναντι στο Shark Tale. Δεν είναι μόνο το ότι η νέα ταινία της DreamWorks μοιάζει πολύ με κλωνοποιημένο Finding Nemo, γιατί ακόμη κι αν δεν υπήρχε ο Nemo, υπάρχει ο Shrek 2 και οι Απίθανοι που δεν έχουν παρά μερικούς μήνες από τότε που γέμιζαν τις οθόνες χρώμα, χιούμορ και φινέτσα.

Κι αν τα ν ούμερα και για τις δύο τελευταίες ταινίες ήταν ελαφρώς απογοητευτικά για την πορεία των κινούμενων στις ελληνικές αίθουσες παρά το εκρηκτικό τους ξεκίνημα, τότε αν αποτολμήσω μια πρόβλεψη, η πορεία θα είναι ακόμη χειρότερη για τον Καρχαριομάχο, που ξεκινά και ο ίδιος με πολλές υποσχέσεις, για να χειροτερέψει απελπιστικά όσο περνάει η ώρα.

Οι πρώτες σκηνές της ιστορίας ενός μικροσκοπικού ψαριού που στον τυχαίο θάνατο ενός καρχαρία βρίσκει την ευκαιρία να γίνει διάσημος, είναι πλημμυρισμένες με φρεσκάδα, ζωντάνια και χιουμοριστικές αναφορές σε μεγάλες στιγμές του Χόλυγουντ, όπως ο μελλοθάνατος καρχαρίας που μουρμουρίζει το «επίσημο μουσικό θέμα των καρχαριών» από το Jaws, ή η απίθανη ομοιότητα του υφάλου που αποτελεί το φυσικό περιβάλλον των πρωταγωνιστών μας με την Times Square.

Όμως λίγο αργότερα, αρχίζει να φαίνεται το σενάριο που μπάζει νερά από παντού, για να βυθίσει το σύνολο σε μια άνιση μετριότητα, που αναλώνεται στο να προσπαθεί να χωρέσει κάθε γκανγκστερικό στερεότυπο σε ψάρια-κομπάρσους, καθώς το στόρι ακολουθεί την κλισεδιάρικη ανέλιξή του προς το happy-end. Highlight, ο gay-icon καρχαρίας του Jack Black που είναι χορτοφάγος (ναι, είναι επίσημα καινούριο είδος) και του αρέσει να ντύνεται… δελφίνι!

Bad Santa - Review

Bad Santa – Ο Αϊ Βασίλης είναι Λέρα
(3/5)
Σκηνοθεσία: Terry Zwigoff
Σενάριο: Glen Ficarra, John Requa
Παίζουν: Billy Bob Thornton, Laren Graham, Tony Cox, Bernie Mac

Ο αλκοολικός Αϊ Βασίλης με το πιστό του ξωτικό, τριγυρνούν στα εμπορικά κέντρα της Αμερικής, και περιμένουν τα μεσάνυχτα των Χριστουγέννων για να τα αδειάσουν από την πραμάτεια τους. Η ιδέα από μόνη της, φαίνεται ιδεώδης γι’ αυτούς με το απαραίτητο μαύρο χιούμορ και την κυνικότητα που χρειάζεται για να εκτιμήσουν το μεγαλείο της.

Τα καλά νέα γι’ αυτούς λοιπόν, είναι ότι τόσο η συνέχεια του σεναρίου από τους Ficarra και Requa, είναι εξίσου απολαυστική. Πότε ήταν η τελευταία φορά που είδατε σέξι barwoman να την πέφτει σε βρωμερό, ημιλιπόθυμο θαμώνα, γιατί την ανάβει η στολή του Αγιοβασίλη που φοράει; Πότε είδατε έναν τέτοιο Αγιοβασίλη να ξυλοφορτώνει ψεύτικο τάρανδο μπροστά στα μάτια δεκάδων τρομοκρατημένων παιδιών, επειδή νόμισε ότι γελούσε μαζί του; Και πότε ο Άγιος Βασίλης αυτός συνάντησε ένα μικρό παιδάκι που αντί να δώσει νόημα στην τελειωμένη ζωή του μέσα από την αθωότητα και την απλότητά του, να του κολλάει σα μανιακός και να του διαλύει το νευρικό σύστημα με ατέλειωτες απορίες;

Το μαύρο χιούμορ του Bad Santa βρίσκεται σε καλά χέρια, με τον Zwigoff να μη διστάζει να ξεπεράσει όλα τα όρια της πολιτικής ορθότητας, διατηρώντας όμως πάντα την αξιοπρέπειά του άθικτη, και τον Billy Bob να παίζει… τον εαυτό του, σε έναν από τους καλύτερους αντι-ρόλους της καριέρας του. Ασυμβίβαστη, σκανδαλιάρικη, σαδιστικά αντιχριστουγεννιάτικη και διαολεμένα αστεία, η ταινία σε κάνει να βλέπεις με άλλο μάτι τις παιδικές παραγωγές αν αναλογιστείς ότι το σενάριο υπογράφει το δίδυμο του αυστηρώς για ανηλίκους Cats and Dogs. Άραγε τι να έχουν κρυμμένο στο συρτάρι τους οι δημιουργοί του Toy Story…

Welcome, pull out a chair, sit down, shut up, n'joy


Έχοντας περάσει ένα χρόνο στον πάτο του ιντερνετ κατά τη διάρκεια του οποίου οι συντάκτες του ψάχνουν την ταυτότητά του (και τους), την άνοιξη του 2006 το MftM αποφασίζει τι θέλει να κάνει στη ζωή του. Το Σεπτέμβριο το Movies for the Masses ήδη πρωτοπορεί αισθητικά και θεματικά τόσο ώστε να 'χει καθημερινά άπειρους επισκέπτες που δε μιλάνε ελληνικά και αν είναι τυχεροί βρίσκουν κανα κουμπάκι να περιοριστούν στην αυτόματη μετάφραση, και είναι καταξιωμένο σε όλο το δίκτυο (πλην ελληνικού φυσικά) χάρη σε κάποιες online πρωτιές. Στις 21 του μήνα, βγάζει αποκλειστικά το πρόμο του 300, της πιο ιντερνετικά (διάβαζε geeky) αναμενόμενης ταινίας του 2007. Στη στιγμή πλακώνουν εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες που εκσπερματώνουν στα πληκτρολόγιά τους με το θέαμα, κάποιες χιλιάδες τα σκουπίζουν μετά για να το αναφέρουν (τα backlinks στο θέμα είναι μόνο ενδεικτικά), το Ain't It Cool προσπαθεί ξεδιάντροπα επίμονα να το πασάρει για δικό του, ο πρόεδρος της Warner παθαίνει αποπληξία και η Village μας ζητάει να κατεβάσουμε το βίντεο και να της επιστρέψουμε το ντιβιντί για να του το στείλει να το κάνει προσωπικά κομματάκια, να το κάψει και να σκορπίσει τις στάχτες του στο διάστημα, ο Πρωιμάκης που στο εντωμεταξύ έχει γίνει ο πιο μεταφρασμένος έλληνας κριτικός (και όχι μόνο) κρύβει σε ελβετικές θυρίδες ότι άλλο προωθητικό υλικό έχουμε για να μη το βγάλω στον αέρα, και ο dalaiklama μου λέει μερικά εικοστετράωρα αργότερα ότι είδε σε ένα αμερικάνικο φόρουμ να μας έχουν βάλει λινκ. Οι υπόλοιποι μας λένε "Έλληνες θεούς". Στην Ελλάδα, ο μόνος που αναφέρεται το κάνει βδομάδες μετά για να μας πει μαλάκες.

Προς τον αναγνώστη: οι απόψεις όλων των ανθρώπων είναι ίσες, αλλά οι απόψεις οι δικές μας, είναι πιο ίσες απ' τις άλλες. Ως εκ τούτου, επιβάλλεται αυστηρή λογοκρισία, και κάθε σχόλιο άσχετο με το θέμα, υβριστικό, ή απλά αντίθετο με την αισθητική του διαχειριστή του χώρου, διαγράφεται χωρίς προειδοποίηση ή αιτιολόγηση. Και κάποιες άλλες φορές, δεν διαγράφεται. Όπως και να 'χει, τα σχόλια χρησιμοποιούνται κυρίως απο τους διαχειριστές του χώρου για να ανανεώνεται το θέμα και να προστίθενται νέες πληροφορίες και σχετικές ειδήσεις, όταν προκύπτουν. Οπότε καλό είναι να τα τσεκάρετε αν θέλετε να μένετε up to speed με κάποιο θέμα που σας ενδιαφέρει. Και να μην τα γεμίζετε με άσχετα και μπερδεύετε αυτούς που όντως τα τσεκάρουν.

Αν σας αρέσουν τα γραφτά, drop us a line. Αν δεν σας αρέσουν, κάντε πάλι το ίδιο, γιατί μερικές φορές μας πιάνουν μοναξιές.

Have fun, enjoy, come back often.


Το φτερό και το μαστίγιο:
MftM @ Μοτέρ (σελίς 63)
Recomandare
ΣΙΝΕΜΑ likes MftM (τ. 189)
Έθνος - Στα άδυτα των bloggers [list]
MftM does LiFO - interview [page one, page two]
NetSphere - "ό,τι πιο ζωντανό για το χώρο την τελευταία δεκαετία"
LifO - The Influentials
Brocolli Garden - look who's blogging [list]
JoBlo.com - Greek gods of MftM
στο μυαλό του μούχλα - Γιατί;;; Γιατί να είναι κανείς τόσο μαλάκας;
Ain't it Cool News
NYLON >> Archives >> Movies for the Masses


*subtitle and common sense provided by dalaiklama
**layout and techie stuff executed by cheaplog
Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.