Attenberg (2010)

Attenberg, Poster

Σκηνοθεσία: Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη
Σενάριο: Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη
Παίζουν: Ariane Labed, Βαγγέλης Μουρίκης, Ευαγγελία Ράντου, Γιώργος Λάνθιμος


Δες/Κρύψε το trailer

Η Μαρίνα πρόκειται να μείνει μόνη σ' αυτή τη ζωή. Ο πατέρας της πεθαίνει. Και επιδιώκει να την κάνει να συμβιβαστεί με τις συνήθειες του ανθρώπινου είδους. Attenberg, PhotographΕάν δεν επικοινωνούσαν με λέξεις, οι ήρωες του Attenberg (2010) θα μπορούσαν κάλλιστα να ερμηνεύονται από κάθε λογής ζώο, με μόνη καθοδήγηση το ένστικτο. Σαν σε ένα ζωικό ντοκιμαντέρ, στα πρότυπα της δουλειάς του Sir David Attenborough (την προφορά του οποίου "διαμελίζει" ο τίτλος του φιλμ), η Αθηνά Τσαγγάρη απωθεί στερεότυπα αφήγησης που έχουν να κάνουν με χαρακτήρες του είδους μας και κινηματογραφεί με μια ψυχρότητα παρατηρητή, ο οποίος προσπαθεί να κατανοήσει τις αποκλίσεις του ορμέμφυτου.

Η Μαρίνα, από Γαλλίδα μάνα, δε μιλά σωστά τη γλώσσα (ούτε καν εκείνη του σώματος), δεν ξέρει τι είναι το σεξ, σιχαίνεται την ανταλλαγή στοματικών υγρών, προτιμά τις γυναίκες (περισσότερο σαν φιλική ταύτιση παρά ως σεξουαλική ταυτότητα) και κινδυνεύει να χάσει κάθε επαφή με τον κόσμο μας λόγω του επερχόμενου θανάτου του father figure - Σπύρου, ο οποίος αναλαμβάνει τη σύντομη αποστολή της «μύησης» στη... συνύπαρξη, με συνεργό τη Μπέλα, τη μοναδική - αν και εντελώς αντίθετη σε συμπεριφορά - φιλενάδα της. Όλο αυτό το αρχικό μέρος του φιλμ που αφορά στο θνητό βίο, τη γνωριμία του έρωτα και άλλων ανησυχιών μιας κοριτσίστικης, "ευαίσθητης" ηλικίας (στα twentysomething), βρίσκει το αντίβαρό του στην αρνητική εξέλιξη της υγείας του πατέρα, ο οποίος αφήνει στη Μαρίνα την ακόμη πιο άχαρη "κληρονομιά", να τον σκορπίσει στη θάλασσα σαν... στάχτη. Καθώς το θανατικό παίρνει το πάνω χέρι, η μέχρι πρότινος εκκεντρική ή μίνιμαλ πλευρά της αφήγησης μετατρέπει το ψυχρό ή ζωώδες σε ανθρωπολογική μελέτη με αναπάντεχο βάθος στο συναίσθημα, που σε κάνει να βγαίνεις από την αίθουσα κάπου μεταξύ του βουρκώματος ή των λυγμών! Ο ελεγειακός τόνος του Attenberg αγκαλιάζει ολόκληρο το φιλμ και συνδέει τα κενά ή τις πιθανές ελλείψεις ενός σεναρίου που, εν τέλει, βρίσκει το στόχο του... εκ των έσω.

Από την συμπεριφορική παρθενία του νεοφερμένου σε τούτο τον κόσμο, στα άτσαλα βήματα της μαθητείας (μέσα κι έξω από την οικογένεια), την αποσύνθεση της ωριμότητας και τη μη αναστρέψιμη φυσική μας κατάληξη. Σταθμοί που μας συστήνουν οι χαρακτήρες της Τσαγγάρη. Γνώριμοι, βιωμένοι, σχεδόν τρομακτικοί, που για μερικούς από εμάς δε βγάζουν νόημα, ούτως ή άλλως. Σαν τον τίτλο του φιλμ, που από επώνυμο ανθρώπου, πέρασε μέσα από ένα «σπασμένο τηλέφωνο», για να καταλήξει σε μια συρραφή γραμμάτων χωρίς να μπορεί να εξηγήσει το παραμικρό. Αλλά και η ζωή, τι νόημα έχει; Αφού όλα πεθαίνουν στο τέλος. Μαυρίλα και πεσιμισμός που γεννούν την αποστροφή του θεατή για ένα κινηματογραφικό έργο; Αν επιτρέψεις στον εαυτό σου να αισθανθεί μια ταινία σαν το Attenberg, αντί ανταμοιβής, σε περιμένει το πιο θετικό συναίσθημα που θα βιώσεις παρακολουθώντας μια ελληνική ταινία φέτος. Κι αυτό απέχει τόσο πολύ από το ζοφερό και τα συντρίμμια του κόσμου στον οποίο θα επιστρέψεις, εκεί έξω...


Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΑΠΟΛΛΩΝ CINEMAX CLASS
Πέμ.-Τετ.: 18.15/ 20.20/ 22.30

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΝΙΡΒΑΝΑ Cinemax
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.30

ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ
ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX 3 Class
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.30


7 Responses so far.

  1. ni pli said

    makari na xa dei estw ena apo ta wraia k piasarika k 'w toso ellhnika' k 'gia to cinema/apo to cinema' pragmatakia pu diavazw parapanw, alla einai san na vlepeis tis kommenes skhnes pu emeinan sto patwma apo thn ypoloiph diwrh tainia pu perigrafete. k akoma k afto tha mporuse na einai larger than cool. den einai. k sto kahmeno q&a meta mu paraksanaedwse thn entypwsh oti tpt apola afta de gnwrizei h kserei na xeirizetai, apla "mu" eipe aspra spitia aspra spitia kamia 10ria fores les k tha pesume apo thn alternativa katw, h de tha pume 1 kynodontas 2:the alternate ftaixtes.

    (tha dw t interview p exete, twra, gia na mh niwthw adikos pia)

  2. cheaplog said

    Στις οχτώ (8) ταινίες για τις οποίες γράφανε όλη μέρα οι Μάζες χτες, πρόσθεσε να κυκλοφορούν στις αίθουσες και:

    Τροπική Ασθένεια (2004) του Apichatpong Weerasethakul που έχει τη τιμητική του στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αυτές τις μέρες [αίθουσες]
    Οι Περιπέτειες του Σάμμυ: Το Μυστικό Πέρασμα (2010) από το δημιουργό του Ταξιδιού στο Φεγγάρι (2008), με τις γνωστές συμαπθητικές αδυναμίες σε σενάριο και προϋπολογισμό και μόνο μεταγλωττισμένες προβολές [αίθουσες]
    Goal! 3: Taking on the World (2009), το τελευταίο και straight-to-DVD κομμάτι της ψόφιας πλέον σειράς ταινιών, που για κάποιο λόγο βρήκε τώρα διανομή χωρίς να κάνει δημοσιογραφική προβολή [αίθουσες]

  3. Ιορδάνης Κοραθάς said

    Μέτρια ταινία. Βασικό της πλεονέκτημα είναι ο χαρακτήρας της Μαρίνας. Βασικό μειονέκτημα, η έλειψη ενδιαφέρουσας πλοκής-ιστορίας. Ίσως μια γυναίκα να την καταλάβαινε καλύτερα από εμένα, αλλά κάποιες σκηνές μου φαίνονταν παντελώς αχρείαστες. Είναι από τις ταινίες που χαρακτηρίζονται "φεστιβάλικές" αλλά με την κακή έννοια του όρου. 5/10

  4. Anonymous said

    Παιδια φτανει πια αυτο το σπρωξιμο των ελληνικων ταινιων.
    Να τις αντιμετωπιζετε το ιδιο με τις ξενες.
    Καταλαβαινω πως κινειστε ολοι στον ιδιο χωρο, αλλα ειναι εκνευριστικο να αβανταρετε αδιαφορες παραγωγες, απλα και μονο για να γινετε αρεστοι στο μικροκοσμο του ελληνικου σινεμα

  5. cheaplog said

    Προφανώς όχι μόνο δε μας διαβάζεις, αλλά δεν έχεις ακούσει καν ότι υπάρχουν κάτι βραβεία που λέγονται Όσκαρ ας πούμε.

  6. Ευγενία said

    "...που για μερικούς από εμάς δε βγάζουν νόημα..."
    καταλήγω πως τέτοιου είδους ταινίες δεν είναι του γούστου μου τελικά! Δεν ξέρω γιατί, αλλά μου θύμισε τον κυνόδοντα, ίσως η σκηνοθεσία, η φωτογραφία, γενικότερα το "κλίμα" της ταινίας.
    Προσπαθώντας σε όλη την διάρκεια, να κατανοήσω, βρέθηκα στο τελος να έχω "κενά".
    Πιστεύω πως θα έπρεπε στην αρχή να δίνονται περισσότερα στοιχεία στον θεατή, ώστε να μπορεί να "μπει" στο πνεύμα και εν κατακλείδι να του αρέσει αυτό που βλέπει.

  7. Anonymous said

    εγώ τώρα την είδα την ταινία,μου θύμισε και εμένα Κυνόδοντα..είναι αρκετά περιέργη αλλά αν και θεωρώ ότι είναι πολύ ενδιαφέρουσα και προχωρημένη για την Ελλάδα, θα προτιμούσα μια πιο καθημερινή και βατή ταινία να χαίρει ανάλογων εκτιμήσεων...δεν χρειάζεται να είναι κάτι τόσο περίεργο, για να είναι εναλλακτικό.
    Σοφία

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.