Box Office 2009: Είδες 30% περισσότερο σινεμά


Τριάντα τοις εκατό αύξηση βοήθησες να σημειώσουν το 2009 οι εισπράξεις στα κινηματογραφικά ταμεία, που έκοψαν 13,5 εκατομμύρια χαρτάκια, δηλαδή τους ακούμπησες περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ. Τα 1,7 εκατομμύρια απ’ τα εισιτήρια, τα αγόρασες για ελληνικές ταινίες, γύρω στα 200 χιλιάδες εισιτήρια λιγότερα απ’ το ’08 δηλαδή, πτώση που είναι ανεπαίσθητη από μόνη της, αλλά μεταφράζεται σε 7% μείωση στο μερίδιο αγοράς των ελληνικών τίτλων, σε σύγκριση με τα νούμερα του 2008. Λογικό, αφού η εισπρακτικότερη ελληνική ταινία για το ’09, έκοψε τελικά λιγότερα εισιτήρια κι απ’ τη δεύτερη εισπρακτικότερη του ’08.

Το Bank Bang του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου πάντως, έχοντας αβάντα 100 χιλ εισιτηρίων απ’ το γιορτινό του άνοιγμα στα μέσα του Δεκέμβρη του ’08, έκλεισε το ’09 στην κορυφή των ελληνικών εισπράξεων με 382 χιλ. εισιτήρια (ή σχεδόν 3 εκατομμύρια ευρώ), αφήνοντας το Σούλα Έλα Ξανά στη δεύτερη θέση με 213 χιλ. θεατές (1,6 εκατομμύρια ευρώ), και την Ψυχή Βαθιά στην τρίτη με 199 χιλ (1,5 εκατ. ευρώ). Η Κληρονόμος του Παναγιώτη Φαφούτη με 193 χιλ εισιτήρια (1,45 εκατ. ευρώ) και το Πεθαίνω για Σένα με 190,6 χιλ (1,43 εκατ. ευρώ) έκλεισαν το ελληνικό top 5, που είχε μέσα του δύο ταινίες διανομής (και συμπαραγωγής) Village Films, δύο Odeon και μία Audio Visual. Αξιοσημείωτες πάντως είναι και οι επιδόσεις δυο ανεξάρτητων παραγωγών, μίας που κατάφερε να πιάσει την όγδοοη θέση της ελληνικής λίστας (η Ακαδημία Πλάτωνος του Φίλιππου Τσίτου, που σε διανομή της Nutopia μάζεψε 53,4 χιλ εισιτήρια) και μίας που έμεινε εντέκατη, αλλά πήγε εξαιρετικά καλά για την περιορισμένη της διανομή (ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου, που σε διανομή Feelgood έκοψε σχεδόν 30 χιλ).

Τα αμερικάνικα ήταν το δυνατό χαρτί της Audio Visual, που καπάρωσε τις τρεις πρώτες θέσεις του γενικού Box Office, με τα 477,5 χιλ εισιτήρια του 2012, τα 414 χιλ του Angels & Demons και τα 391 χιλ του Quantum of Solace που έπαιζε απ’ το Νοέμβρη του ’08 μέχρι και τους πρώτους μήνες του ’09. Οι τρεις ταινίες ευθύνονται σχεδόν για το 38% των εισπράξεων της εταιρίας, που μετά τη δραματική πτώση που σημείωσε στο μερίδιο αγοράς το 2008 (-42,7% σε σχέση με το ’07), διπλασίασε τις εισπράξεις της το 2009, φτάνοντας τα 4,4 εκατ. εισιτήρια (ή 32,7 εκατ. ευρώ) και κερδίζοντας την πρώτη θέση στην κατάταξη των διανομέων.

Διπλασιασμό των αριθμών της πέτυχε και η Odeon, επανεπιβεβαιώνοντας τον τίτλο του major με τα 3,4 εκατ. εισιτήρια στο τελικό σύνολο και την άνοδο στη δεύτερη θέση των εταιριών, έστω κι αν η μόνη ταινία της στο top 5 των γενικών εισπράξεων, ήταν το Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs στην πέμπτη θέση με 380,5 χιλ εισιτήρια, που είχε αναδειχθεί κι η εισπρακτικότερη ταινία του περασμένου καλοκαιριού. Η κατά 100% άνοδος της Odeon έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι πρόκειται διαχρονικά για την εταιρία με την ευρύτερη λίστα ταινιών κάθε χρόνο, πληθωρικότητα όμως που το ’08 δεν την είχε βοηθήσει να βρεθεί παρά στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης (1,7 εκατομ. εισιτήρια), και μάλιστα με τρομερή χρονιά για τους ελληνικούς της τίτλους, που είχαν μαζέψει πάνω απ’ τα μισά έσοδα της εταιρίας.

Σταθερή στα 2,7 εκατομ. του ’08, έμεινε και το ’09 η Village Films, πέφτοντας απ’ την δεύτερη θέση της κατάταξης στην τρίτη, με σημαία της το Bank Bang (τέταρτη θέση στο γενικό Box Office) και κοντινό δεύτερο τα 337,5 χιλ εισιτήρια του The Curious Case of Benjamin Button. H UIP, η πιο boutique-firm απ’ τις τέσσερις μεγάλες εταιρίες διανομής (τουλάχιστον στο πλήθος των ταινιών που διανέμει), χωρίς την αβάντα μιας Mamma Mia! (εμπορικότερη ταινία για το ’08 με 625 χιλ εισιτήρια), έπεσε στα 2 εκατομ. εισιτήρια και την τέταρτη θέση, με μείωση εισπράξεων κατά 35% σε σχέση με το ’08 και εισπρακτικότερη επιτυχία τα 327,3 χιλ του Madagascar: Escape 2 Africa.


Previously on Movies for the Masses: Hangover σημαδεύει γενιές

16 Responses so far.

  1. verbal said

    Το κείμενο αποτελεί συνέχεια του report που δημοσιεύθηκε χθες στο Cineuropa.org και αφορά σε νούμερα του ημερολογιακού 2009 (κι όχι της σαιζόν 2009 που θα τρέχει μέχρι και το καλοκαίρι του '10).

    Προφανώς την ώρα που συλλέγονταν τα στοιχεία, το Avatar και η Νήsos ήταν ήδη στη διαδικασία γκρεμίσματος όχι μόνο των νούμερων του '09 αλλά και προηγούμενων ετών, αλλά μ' αυτά θ' ασχοληθεί το report του 2010, στο οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα θριαμβεύσουν και με τεράστια διαφορά.

    Ευπρόσδεκτα τα σχόλια των αιθουσαρχών αναγνωστών μας, που σίγουρα θα έχουν ενδιαφέροντα να μας πουν για το αν ήταν και γι' αυτούς καλή η χρονιά, ή μόνο για τους διανομείς που τούς φορτώνουν τις ταινίες.

  2. cheaplog said

    Όπως μπορεί και να παρατήρησε κανένας, το spreadsheet στο θέμα είναι λίγο πολύ live. Πρόσθεσα κάποια στοιχεία και links από την ώρα που βγήκε, νομίζω πια τα περισσότερα ενδιαφέρουν τόσο λίγο κόσμο που δεν αξίζει ο κόπος.

  3. cheaplog said

    Τελικά συμπλήρωσα και τρίτο πινακάκι με τις "διεθνείς" παραγωγές, τις εκτός ελληνικών και αμερικάνικων δηλαδή. Καναδυό, το Reader (2008) και το Revolutionary Road (2008) που δεν είναι ακριβώς αμερικάνικες αλλά ούτε και ακριβώς μη αμερικάνικες, τις άφησα απέξω. Γενικότερα, τα στοιχεία δε λέμε ότι είναι 100% πλήρη και 100% ακριβή, αν υπάρχει καμιά πρόσθεση ή διόρθωση να τη κάνουμε.

  4. Dexter said

    Bookmarked για να τριφτεί στη μούρη όποιου πει ότι πέφτουν τα έσοδα όσο περνάει ο καιρός, λόγω αύξησης της πειρατείας. Ειδικά όταν μιλάμε για ταινίες που ήρθαν στο Ελλαδιστάν μερικούς μήνες αφού κυκλοφορούσαν screeners στα "διαδίχτυα" (που λέτε κι εσείς :P ).

  5. Θανάσης said

    Υπέροχη δουλειά, ένα καλύτερο κινηματογραφικό 2010 για όλους να έχουμε.

    Χώστε και ένα MacGruber trailer τώρα :D

  6. Γιάννης_Βασιλείου said

    Παραγγελιά:
    Μήπως (μήπως λέγω) μπορείτε να ανεβάσετε τα συγκεντρωτικά εισιτήρια των υπόλοιπων εταιρειών διανομής ?

  7. cheaplog said

    Από τις υπόλοιπες εταιρείες δεν έχουμε όλα τα στοιχεία από όλες και γεγονός είναι ότι εξαιρετικές ταινίες έκοψαν λίγα εισιτήρια, οπότε ας πούμε ότι οι διανομές της Seven μάζεψαν 245 χιλιάδες θεατές και όποιος είναι πιο περίεργος ας στείλει e-mail στον verbal ;-)

    Με την ευκαιρία σημειώνω ότι για τη συνολική εικόνα, στις 25 ελληνικές του πίνακα για το 2009 θα πρέπει να προστεθούν κι άλλες εννιά (9) αν μετράω καλά, για τις οποίες δεν έχουμε στοιχεία ή έχουμε αλλά δεν είναι και τόσο κολακευτικά.

  8. cheaplog said

    Πάντως, στα υπόλοιπα πινακάκια (All, International) αν υπάρχει αρκετή περιέργεια μπορώ να κάτσω να συμπληρώσω και περισσότερες ταινίες από όσες εμφανίζονται αυτή τη στιγμή (50 και 30 αντίστοιχα).

  9. John Pemberton said

    Πέρα από αυτό που αναφέρει ο Dexter, την αιώνια καραμέλα περί πτώσης των εσόδων λόγω πειρατείας δηλαδή, η είδηση τσίγκλισε το νευρικό μου σύστημα και για έναν άλλο, λιγότερο σημαντικό ίσως λόγο. Με αφορμή την οικονομική κρίση -η οποία σηκώνει κι αυτή συζήτηση αλλά όχι εδώ καθώς δεν γίνεται τέτοιου είδους σχολιασμός- άκουγα ότι και η βιομηχανία του κινηματογράφου τραβάει τα δικά της ζόρια. Προφανώς, το να αναπαραγάγουν αυτή την άποψη τυχάρπαστοι που απλά επιθυμούν να συμπληρώσουν θέματα ή να επιβεβαιώσουν τον ρόλο τους ως ειδικοί επί παντός επιστητού αποτελεί μικρό κακό. Όταν όμως το κάνουν και άνθρωποι του χώρου, εκεί απλά γελάς.

  10. giorgos said

    Θα συμφωνήσω και εγώ με Dexter, είναι λίγο ηλίθια η κλάψα των εταιρείων (εγχώριας διανομής ή και super duper χολιγουντιανών στούντιο) ότι η πειρατεία έχει καταστρέψει τις αίθουσες κτλ. Και μόνο από τα εισητήρια του Μπάτον και του Slumdog Millionaire (που κυκλοφορούσαν screeners τους μήνες πριν έρθουν εδώ) αποδεικνύεται ότι οποίος θέλει να πάει σινέμα θα πάει. Λες και όποιος κατέβασε το Meet the Spartans ας πούμε του κλεβει είσητηρια λες και υπήρχε περίπτωση να πάει να το δει με 7 ευρω αν δν υπήρχε πειρατεία, ότι να ναι. Πολύ ενημερώτικο το ποστ thnx.

  11. cheaplog said

    Για την Ελλάδα δεν είναι ακριβώς δεδομένο (ίσως ανεβαίνουν τα ουίσκια στα μπουζούκια αλλά δεν έχουμε στοιχεία :p), όμως στην Αμερική και στα περισσότερα μέρη του πλανήτη όλοι είχαν προβλέψει από πέρσι ότι φέτος θα ανέβουν τα εισιτήρια (και ανέβηκαν παντού αν και βαριέμαι να ψάχνω τα σχετικά reports για να βάζω και τα links). Οι προβλέψεις γίνονταν με βάση το προηγούμενο στο κραχ του '29, όταν πάλι ο κόσμος ξέσκαγε στις αίθουσες, και επιβεβαιώθηκαν ίσως και από το είδος των ταινιών που έγιναν απρόσμενα (μπουρδο)χιτ, στιλ Paul Blart: Mall Cop (2009) και The Proposal (2009).

    Για τη πειρατεία τα έχω γράψει αρκετές φορές, στην Ελλάδα έχω την εντύπωση ότι περισσότερο τα επαναλαμβάνουν άσχετοι (με τα διχτυακά που απλά ανακαλύπτουν το κατέβασμα) παρά άνθρωποι της βιομηχανίας (που μάλλον κάτι ξέρουν όταν κάνουν τον προγραμματισμό τους). Ανά περίπτωση και ανά χρονική στιγμή είναι διαφορετικά τα συμπεράσματα, η δικιά μου εντύπωση είναι ότι ειδικά στην Ελλάδα όπου υπάρχει και το λίγο πολύ μοναδικό φαινόμενο των επανεκδόσεων (που btw δεν έχουν μετρηθεί στα στοιχεία) κανένας δε φοβάται και πολύ ότι θα σταματήσει ο κόσμος να πηγαίνει κινηματογράφο. Στον υπόλοιπο κόσμο, για παράδειγμα, ακόμα δημοσιεύονται άρθρα που ισχυρίζονται ότι ο Wolverine (2009) κέρδισε από τη διαρροή του workprint. Eνώ ακόμα και στην Αμερική μια χαρά βγάζουν οι διανομές ταινίες που έχουν βγει στο DVD σε άλλες χώρες, με μεγαλυτερότερη επιτυχία το Taken (2008).

  12. cheaplog said

    (παραπάνω, όπου "πέρσι" διάβαζε 2008 και 2009 αντί για "φέτος", προφανώς δεν έχω συνηθίσει ακόμα την αλλαγή του χρόνου αν και το προσπαθώ)

  13. Anonymous said

    ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ.ΠΑΡΟΛΗ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ Η ΘΕΑΣΗ ΜΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΜΙΑ ΦΘΗΝΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΕΞΟΔΟ.ΜΕ 15 ΕΥΡΩ ΕΧΕΙΣ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΕΞΟΔΟ ΠΟΥ ΓΙΑ ΑΘΗΝΑ ΙΔΙΩΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΟ ΠΟΣΟ.ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΔΕΝ ΤΙΣ ΕΧΕΙ ΠΛΗΞΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ.ΤΑ DVD CLUB ΕΧΟΥΝ ΠΑΘΕΙ ΤΗΝ ΖΗΜΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑΥΤΟ ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΒΡΟΥΝΕ ΜΙΑ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΕΙΔΙΚΟΣ ΑΠΛΗ ΣΚΕΨΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΑ

  14. cheaplog said

    Όντως το DVD στην Ελλάδα είναι μια μεγάλη συζήτηση που είπα να μη την ανοίξω, και γιατί δε τη πολυπαρακολουθώ την αγορά, και κυρίως και πάλι γιατί από τη μια δε θέλω να γράφω χωρίς τεκμηρίωση από την άλλη θέλει χρόνο η παρουσίαση των στοιχείων. Γενικά η δικιά μου άποψη και των ψύχραιμων περισσότερων, για τις περισσότερες προηγμένες κινηματογραφικά χώρες, είναι ότι η μαζική αγορά DVD λογικό ήταν να αρχίσει να πέφτει από τη στιγμή που γέμισε ο κόσμος τις όποιες συλλογές και ράφια του. Πιο χαρακτηριστικά στην Αμερική οι πωλήσεις είναι σε ελεύθερη πτώση αλλά οι ενοικιάσεις ανεβαίνουν κάθε χρόνο και ανέβηκαν 8% το 2009, πράγμα που σημαίνει ότι και σε αυτή την αγορά δεν είναι ακριβώς τραγικά τα πράγματα.

    Στην Ελλάδα νομίζω η βιομηχανία πλήρωσε τα λάθη τόσων χρόνων της. Το χαμηλού επιπέδου κοινό το συνήθισε στη φτήνια από την εποχή του VHS ακόμα, το υψηλότερου επιπέδου κοινό το έκανε να αγανακτήσει με τα άθλια ντόπια DVD ακόμα και εξαιρετικών ξένων παραγωγών, όταν δε σέβεσαι τον πελάτη σου δε θέλει και πολύ να πάει αλλού, είτε στον φιλικό Νιγηριανό της πλατείας (που αλλάζει και κάνα DVD άμα δε παίζει) είτε στο φιλικότερο και κοντινότερο pirate bay.

    Μάλλον ξέφυγα και αδικώ και κάποιους και δεν είμαι κι εγώ ειδικός το ξαναλέω, αλλά σε μερικές φάσεις όπως στρώνεις κοιμάσαι.

  15. John Pemberton said

    Για τα DVD είχα γράψει ένα μακρινάρι αλλά ο δαίμονας της τεχνολογίας έκανε τα δικά του, καλύτερα ίσως γιατί έτσι κι αλλιώς, ποιος θα το διάβαζε;

    Με λίγα λόγια: Όποιος θέλει να αγοράσει θα το κάνει, αυτό πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Από εκεί και πέρα, εκτός κι αν έχεις τόσα λεφτά που δεν ξέρεις τι να τα κάνεις, ως καταναλωτής κοιτάς και το δικό σου συμφέρον. Όταν με τα λεφτά που θα έδινες εδώ για ένα DVD παίρνεις δύο και τρία από έξω, γιατί να τα δώσεις εδώ; Κι αυτό για τίτλους προηγούμενων ετών, ας μη μιλήσω για νέες κυκλοφορίες ή ταινίες που δεν τις λες και mainstream. Άξιο αναφοράς θεωρώ το φαινόμενο των πετσοκομμένων -από extras και γενικώς- ελληνικών εκδόσεων, που από ότι βλέπω δεν αποτελεί ακριβώς εξαίρεση στον κανόνα. Από την άλλη, μειονέκτημα των... εισαγόμενων DVD μπορεί να θεωρηθεί η έλλειψη -όχι πάντα- ελληνικών υποτίτλων. Προσωπικά όμως, κάτι μου λέει ότι η μεγαλύτερη μερίδα όσων δεν μπορούν να δουν ταινία χωρίς αυτούς δεν έχει έτσι κι αλλιώς αυτό το... πάθος που θα την έκανε να αγοράσει ταινία και αρκείται σε ό,τι παίζει η τηλεόραση και ο κινηματογράφος, άντε και σε καμιά αρπαχτή από το video club.

    Επειδή προσωπικά αγοράζω DVD και ξέρω και πολλούς άλλους που το κάνουν -δεν τίθεται ζήτημα εξαφανισμένων πληθυσμών δηλαδή- έχω καταλάβει ότι όποιος ξέρει μια-δυο παραπάνω χρήσεις του διαδικτύου εκτός από το ανέβασμα φωτογραφιών και τον ψηφιακό αυνανισμό, ξέρει και που να ψάξει.

    Και κάτι άλλο που θεωρώ σημαντικό και αυτονόητο, για τα DVD, το σινεμά. Σε αντίθεση με το τι πιστεύουν διάφοροι κουστουμαρισμένοι και το τι έχει αποδείξει ο νεοέλληνας ειδικά, πολλοί διαθέτουν ακόμα καταναλωτική συνείδηση. Για να δώσει κάποιος έστω αυτά τα 2 ευρώ (το minimum ποσό όταν νοικιάζει μια ταινία ας πούμε) πρέπει να νιώθει ότι το προϊόν αυτό τα αξίζει. Αν πουλάς σκουπίδια, τι περιμένεις να πάρεις;

  16. cheaplog said

    Ότι βαριόνταν να κάνει, όπως κάθε χρόνο, σύσσωμο το ευρωπαϊκό δημοσιογραφικό σώμα από την αρχή του 2010 που άρχισαν και οι εθνικές αναφορές για το 2009, σα την ελληνική του verbal, το έκανε το Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο, που τελέι φέτος υπό ελληνική προεδρία, ενόψει Berlinale: μάζεψε τα αρχικά συγκεντρωτικά στοιχεία για τις περισσότερες χώρες, πλην.. Ελλάδας, και έφτιαξε καναδυο διαγραμματάκια και πινακάκια που να δείχνουν το σχεδόν ολοκληρωτικό περσινό trend, την άνοδο εισιτηρίων και εσόδων, λόγω κυρίως όχι ύφεσης όπως Αμερική, αλλά S3D. Μόνο στην Ιταλία τα εισιτήρια φαίνεται να σημείωσαν αλαφρή πτώση (-0.4%) αλλά κι εκεί τα έσοδα ανέβηκαν όπως είπαμε ήδη, και το εισαγόμενο των ψευτο τριών διαστάσεων εγγυήθηκε πως όλες οι ντόπιες παραγωγές χάσανε μερίδια αγοράς, με πιο έντονες εξαιρέσεις την Ισπανία του Celda 211 και της Αγοράς, τη Σουηδία της τριλογίας του Κοριτσιού, και τη Τουρκία που ζει ακόμα την άνθηση της υπανάπτυξής της.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.